[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser kendskab til sit selvvalgt historiske emne
- kan udvælge og vurdere et relevant materiale
- kan analysere en historisk problemstilling
- kan redegøre for sine metodiske og teoretiske valg
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
- kan fremstille og formidle sit emne på en interessant måde
Højmiddelalderen er en af de vigtige formative perioder i Europas og Danmarks historie, og en meget væsentlig faktor i denne udvikling er de kirkelige reformkræfter, som forsøger at præge samfundet og lægfolkets moral og opførsel i højere grad end hidtil - og får større held med det end før. Dette kan beskrives som Kirkens kamp for den rette orden i samfundet. Samtidig foregår der også en kamp om den rette orden inden for Kirken, og i perioden sker der en stærk udvikling i Kirkens indre struktur med centralisering af magten under paven, nye munkeordener osv. Begge dele er væsentlige for forståelsen af pavernes kald til korstog fra og med 1095 - og for at forstå, hvorfor så mange fulgte opfordringerne.
I undervisningen vil vi se på aspekter af denne kamp for den rette orden, hvor Kirken formes og selv søger at forme det omgivende samfund i perioden ca. 1050-1250 - først og fremmest på europæisk plan, men med sideblik på Danmark og Skandinavien.
Der vil være mulighed for projekter inden for emner som klostervæsen, pavedømmet, forholdet mellem kirke- og kongemagt, reformbevægelser, helgendyrkelse og korstogene.
Forudsætningen for at indstille sig til prøven i Bachelorprojekt, er halvanden års beståede studier (90 ECTS point) på de første to år af bacheloruddannelsen.
Ane Bysted
Undervisningen foregår på hold og har seminarpræg. En væsentlig del af undervisningen har karakter af diskussion af de studerendes egne projekter.
Kompendium med relevante tekster til kurset vil være tilgængelig ved semesterstart