[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har kendskab til historieteoretiske problemstillinger
- kan sætte historieteoretiske problemer ind i et historisk forløb
- kan lokalisere og analysere forskellige typer af historiebevidsthed
- kan reflektere over og anvende teoridannelser vedrørende historiebrug generelt
- kan opstille og analysere problemstillinger vedrørende nutidige og fortidige former for brug af historie
Populærkultur forstået som markedsdreven underholdning og livsstil afledt heraf opstod med industrialiseringens og markedsøkonomiens gennemslag i det 19. århundrede i Vesteuropa og Nordamerika. I løbet af det 20. århundrede blev populærkultur et globalt fænomen, som påvirkede alle samfund. De stærkeste impulser hertil kom fra den anglo-amerikanske verden. Under den kolde krig var der tendens til, at meget forskelligartede populærkulturelle udtryk blev tolket som udslag af en mere eller mindre bevidst amerikansk strategi for eksport af "amerikanske værdier" - ofte kaldet amerikanisering eller amerikansk kulturimperialisme.
Kurset indledes med en indkredsning af begreberne "kultur/populærkultur" og "amerikanisering". Herefter undersøger vi gennem konkrete, afgrænsede cases fra forskellige lande og geografiske områder - primært i det kontinentale Vesteuropa (Norden, BRD, GB osv.), i det kommunistiske Østeuropa, uden for en "vestlig kulturkreds" (Japan) - hvordan specifikke populærkulturelle udtryk under og i lyset af den kolde krig blev modtaget af befolkning og myndigheder. I hvilket omfang og hvordan blev de nye popkulturelle fænomener forstået som "amerikanske"? Hvilke politiske, kulturelle, generationsbestemte og andre konflikter blev genereret? Kan der spores mønstre for spredning, reception og adaption i forskellige kulturelle og politiske sammenhænge? Hvor langt rækker kulturimperialismeteorierne, hvilke andre forståelser giver den nyere kulturmødeteori?
Ingen
Peter Bugge, Anemone Platz, Niels Kayser Nielsen, Andreas Steen, Søren Hein Rasmussen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende; ikke-skriftligt materiale skal indgå i undervisningen
Dansk/engelsk
Vi skal bl. a. behandle uddrag af følgende værk, men det kan med fordel kan læses i sin fulde udstrækning:
Edensor, Tim 2002, National Identity, Popular Culture and Everyday Life. Oxford / N. Y.: Berg.