Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historie - Kandidat: Historiebevidsthed, hold II ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 24017

Formål

Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

- har kendskab til historieteoretiske problemstillinger
- kan sætte historieteoretiske problemer ind i et historisk forløb
- kan lokalisere og analysere forskellige typer af historiebevidsthed
- kan reflektere over og anvende teoridannelser vedrørende historiebrug generelt
- kan opstille og analysere problemstillinger vedrørende nutidige og fortidige former for brug af historie
 

Indhold

Disciplinen omfatter gennem behandling af et eller flere emner viderekomne studier af diverse aktørers brug af historie gennem tiderne, centrale historieteorier og historieteoretiske problem­stillinger samt evne til at identificere og analysere historiebevidsthed gennem tiderne og i forskellige udgaver

Det ene formål med kurset er at introducere til en række begreber, typologier og modeller, som i de seneste par årtier har været bragt på bane i den internationale forskning ihistorieteori, historiebevidsthed og  historiebrug.  Det andet formål er at vise eksempler på disse begreber i praksis.

1. Introduktion til faget, forløbet og eksamensform

2. Introduktion til teori og genstansfelt

3. Introduktion till nøglebegreber i historiebevisthed och historiebrug I

4. Introduktion til nøglebegreber i historiebevisthed och historiebrug II

5. Introduktion til erindring og glemsel

6. Introduktion til politisk historiebrug

7. Historiebrug och national identitet

8. Et kosmopolitiskt minne? Historiebrug af Holocaust

9. Historiebevisthed og historiebrug på verdensudstillinger og ved jubilæer

10. Banal historiebevisthed og historiebrug

11. Oplevelseshistorie

12. Opsamling

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Martin Alm

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende; ikke-skriftligt materiale skal indgå i undervisningen 

Litteratur

Peter Aronsson, Historiebruk , Lund: Studentlitteratur 2004, s. 77-85

Paul Connerton, "Seven Types of Forgetting", in Memory Studies vol. 1 (2008), s. 59-71

Stephen Daniels, "Suburban Pastorals: Strawberry Fields Forever and Sixties Memory", in Cultural Geographies 2006: 13, s. 28-54

Anne Eriksen, Historie, minne og myte , Oslo: Pax Forlag 1999, s. 85-100

Hilene Flanzbaum, "Introduction: The Americanization of the Holocaust", in Hilene Flanz­baum (ed.), The Americanization of the Holocaust , Baltimore: The Johns Hop­kins University Press 1999, s. 1-17

John R. Gillis, "Memory and Identity: The History of a Relationship", in John R. Gillis (ed.), Commemorations: The Politics of National Identity , Princeton: Princeton University Press 1994, s. 3-24.

Maksim Gorkij, "The Barbarians", in Teodor Shanin (ed.), Peasants and Peasant Societies. Selected Readings , Harmondswoth: Penguin Books 1971, s. 369-371

Stephen Greenblatt, "Resonance and Wonder", in Ivan Karp & Steven D. Lavine (eds.), The Poetics and Politics of Museum Display , Washington and London: Smithsonian Institution Press 1991, s. 42-56

Martin A. Hansen, Af Folkets Danmarkshistorie. Seks Kapitler fortalt for Ungdommen , København: Gyldendal 1957, s. 7-13

Anders Sybrandt Hansen, "Past and Present Pasts: Historical Labours in Modern China", in Memory Studies vol. 3 (2010), s. 1-10

Per Bolin Hort, "Zeme un Tauta: Conceptions of the Latvian Territory and the Latvian Na­tion", in Mats Lindqvist (ed.), Re-Inventing the Nation: Multidisciplinary Perspectives on the Construction of Latvian National Identity , Botkyrka: Multicultural Centre 2003, s. 25-73

Bernard Eric Jensen, Historie - livsverden og fag , København: Gyldendal 2003, s. 65-81, 358-392

Lars Kaijser, "'And the rest... is history!'", i Anne Eriksen, Jan Garnert & Torunn Selberg (red.), Historien in på livet. Diskussioner om kulturarv och minnespolitik , Lund: Nordic Academic Press 2002, s. 109-126

Klas-Göran Karlsson, "The Holocuast as a Problem of Historical Culture: Theoretical and Analytical Challenges", in Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander (eds.), Echoes of the Holo­caust: Historical Cultures in Contemporary Europe , Lund: Nordic Academic Press 2003, s. 9-57

Klas-Göran Karlsson, "Historiedidaktik: begrepp, teori och analys", i Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander (red.), Historien är nu. En introduktion till historiedidakti­ken , 2. oplag, Lund: Stu­dentlitteratur 2009, s. 25-69

Reinhart Koselleck, Futures Past: On the Semantics of Historical Time , New York: Columbia University Press 2004, s. 26-42

Jacques LeGoff, History and Memory , s. 106-152

Daniel Levy & Natan Sznaider, "Memory Unbound: The Holocaust and the Formation of Cosmopolitan Memory", i European Journal of Social Theory 2002:1, s. 87-106

Margaret MacMillan, The Uses and Abuses of History , London: Profile Books 2009, s. 139-164

Peter Mouritsen, Aleksander Nevskij - historien som våben , Hinnerup: Forlaget SøftenDal 2004, s. 12-26, 46-86.

Friedrich Nietzsche, Historiens nytte , Köbenhavn: Gyldendalske Boghandel 1994

Bertel Nygaard, "Civilisation, kamp og fremskridt i C. F. Allens Haandbog i Fædrelandets Historie ", i Historie 2009:1, s. 35-63

Roy Rosenzweig & David Thelen, The Presence of the Past: Popular Uses of History in Ame­rican Life , New York: Columbia University Press 1998, s. 15-88

Jörn Rüsen, "Historical Narration: Foundation, Types, Reason", in History & Theory 26 (1987), s. 87-97

Kerstin Smeds, Helsingfors-Paris. Finland på världsutställningarna 1851-1900 , Helsingfors: Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland nr 598, 1996, s. 276-301

Alan E. Steinweis, "Reflections on the Holocaust from Nebraska", in Hilene Flanzbaum (ed.), The Americanization of the Holocaust , Baltimore: The Johns Hop­kins Universi­ty Press 1999, s. 167-180

Will Straw, "Exhausted Commodities: The Material Culture of Music", in Canadian Journal of Communication 25:1 (2000), s. 1-9

Bo Stråth, "Historiens nya ängel och det föränderliga förflutna", i Lars M. Andersson & Ulf Zander (red.), In med historien! Fem historiker om korta och långa perspektiv i samtidshisto­rien , Lund: Historiska Media 1997, s. 95-114

Terri Switzer, "Hungarian Self-Representation in an International Context: The Magyar Exhi­bited at International Expositions and World's Fairs", in Michelle Facos & Sharon L. Hirsch (eds.), Art, Culture, and National Identity in Fin-de-Siècle Europe , Cambridge: Cam­bridge University Press 2003, s. 160-185

Anette Warring, "Kollektiv erindring - et brugbart begreb?", i Bernard Eric Jensen, Carsten Tage Nielsen & Torben Weinreich (red.), Erindringens og glemselns politik , Roskilde: Ros­kilde Universitetsforlag 1996, s. 205-233.

Hayden White, Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe , Baltimore: The Johns Hopkins University Press 1973, s. 1-43

Martin Wiklund, "Historia som domstol och strävan efter historisk rättvisa", i Lars M. An­dersson & Mattias Tydén (red.), Sverige och Nazityskland. Skuldfrågor och moraldebatt , Stockholm: Dialogos Förlag 2007, s. 365-391

Ivo Zanic, "South Slav Traditional Culture as a Means to Political Legitimation", in Sanimir Resic & Barbara Törnquist-Plewa (eds.), The Balkans in Focus: Cultural Boundaries in Euro­pe , Lund: Nordic Academic Press 2002, s. 45-58

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i historie

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur