[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- dokumenterer kendskab til det længere historiske forløb, der er undervist i
- viser færdigheder i at analysere overordnede historiske sammenhænge i en længere tidsperiode
- viser færdigheder i at vurdere argumenter fremsat på baggrund af historisk materiale
- forstår de historiske fremstillinger som fortolkninger
Den britiske ekspansion i Indien, det efterfølgende koloniherredømme og den dramatiske afkoloniseringsproces - med Gandhi som en helt central skikkelse - udgør et af verdenshistoriens mest fascinerende kapitler. Kurset vil behandle udviklingen på det indiske subkontinent fra starten af 1700-tallet, hvor det engang så mægtige mogul-rige endegyldigt ophørte med at være en magtfaktor, til 1947, hvor det britiske styre afløstes af to nye stater: Indien og Pakistan. Kurset vil lægge særlig vægt på at diskutere forskellige fortolkninger af det britiske styre i Indien. Blandt de spørgsmål vi vil komme ind på er: Hvordan kunne relativt få briter underlægge sig et helt kontinent med over 100 millioner indbyggere? Var kolonialismen en brutal undertrykkelse af inderne, eller bragte den tværtimod udvikling og demokrati til med sig? Hvorfor blev uafhængighedskampen præget af Gandhi særlige ikke-voldelige strategi? Hvorfor blev Indien delt?
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Niels Brimnes
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Oversigts- eller synteseprægede fremstillinger indtager en central plads i undervisningen, og der lægges vægt på at inddrage flere fremstillinger med forskellige fortolkninger.
Et kompendium med relevante tekster til kurset vil være tilgængelig før semesterstart.