[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- dokumenterer kendskab til det længere historiske forløb, der er undervist i
- viser færdigheder i at analysere overordnede historiske sammenhænge i en længere tidsperiode
- viser færdigheder i at vurdere argumenter fremsat på baggrund af historisk materiale
- forstår de historiske fremstillinger som fortolkninger
Disciplinen omfatter studiet af et længere historisk forløb. Europa/Verden før 1789.
Hovedtanken bag forløbet er, at Nordens historie udgør en "Sonderweg" mellem den vest-europæiske og den tysk/østeuropæiske; i Norden ser man et samspil mellem univer-sa-listiske og partikularistiske ideer.
Denne "Sonderweg" tegner sig imidlertid forskelligt i de forskellige nordiske lande og i bestemte perioder. Norden kan ganske vist anskues som en enhed, men der er samtidig store forskelle mellem eksempelvis stærkt centraliserede samfund som det finske og det danske på den ene side og mere decentrale samfundsformationer som Island og Norge på den anden side - med Sverige placeret i en midterposition.
Samtidig er Nordens historie i den her behandlede periode kendetegnet ved at gå fra to store stats-dan-nelser til fem forskellige nationalstater, som også kræver en nærmere behand-ling.
Forløbet vil forme sig som en gennemgang dels af Norden som helhed i henseende til en særlig profilering i forhold til det øvrige Europa. Denne syntesetilgang flankeres af en mere analytisk præget, hvor de enkelte staters særtræk vil være i fokus. Der lægges overordnet vægt på at inddrage forskellige opfattelser af Nordens historie i perioden.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Niels Kayser Nielsen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Oversigts- eller synteseprægede fremstillinger indtager en central plads i undervisningen, og der lægges vægt på at inddrage flere fremstillinger med forskellige fortolkninger.
Grundbøger som obligatorisk baggrundlæsning:
Anders Gustafsson: Nordens historia. En europæisk region under 1200 år. Lund 2007: Studentlitteratur.
Niels Kayser Nielsen: Bonde, stat og hjem. Nordisk demokrati og nationalisme fra pietismen til 2. verdenskrig. Aarhus 2009: Aarhus Universitetsforlag.