[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
-har et så stort kendskab til sine opgivelser, at den studerende kan beskrive og analysere en historisk problemstilling i dybden
- selvstændigt kan finde og vurdere relevant materiale
- kan arbejde selvstændigt med kilder
- kan opstille en historisk problemstilling
- kan analysere sin problemstilling vha. relevante metoder og kilder
Målet bliver at belyse Danmarks historie i tiden 1400-1536. På den ene side lægges der vægt på kilderne til tidens historie, på den anden side på de politiske, økonomiske og sociale problemer, som kilderne belyser. I fokus står emner som Kalmarunionen, som for en tid forenede Norden, statens udvikling og samfundets sammensætning. Et gennemgående tema bliver den udfordring, den Sorte Død stillede tidens samfund over for. Hvordan spores tabet på måske en halvdel af befolkningen i kilderne, og hvordan kan vi se reaktioner i samfundet på en sådan massedød? Der vil ske en grundig introduktion til de gamle danske kilder og der skal arbejdes med at læse og forstå dem.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Bjørn Poulsen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende og koncentrerer sig i høj grad om vejledning i forbindelse med prøven.
Troels Dahlerup, De fire stænder. 1400-1500. København 1989 samt et kompendium