[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser indgående kendskab til det historiske emneområde, der er undervist i, og kan beskrive og forklare fænomener her indenfor
- er i stand til at diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emneområdet
Årene omkring år 1000 er centrale for skabelsen af Europa og de europæiske nationer. Undervisningsforløbet skal se på dels det brede europæiske forløb, dels Danmarks plads i dette. Det skal diskuteres, hvor forskelligt vor hjemlige vikingetids samfund var fra England, Frankrig og Tyskland. Hvor stærk var kongens position i de forskellige riger? Hvordan udvikledes den militære magt? Hvordan var forholdet til kirken? Der skal lægges særlig vægt på det danske samspil med frankerriget, de tyske konger og de slaviske riger Det skal læses fremstillinger med forskellige bud på disse spørgsmål, og sagen skal diskuteres ud fra skriftlige og de arkæologiske kilder.
Ingen
Bjørn Poulsen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
Undervisningen skal i særlig grad belyse arbejdet med historisk kildemateriale og vil typisk være koncentreret om specialiserede fremstillinger, hvor henvisninger til kildemateriale indgår, samt om selve det primære kildemateriale. Der indgår i undervisningen en orientering om, hvordan man finder frem til relevant kildemateriale i arkiver eller gennem kildepublikationer.
Vi begynder med at læse: Robert Bartlett: The Making of Europe. Conquest, colonization and cultural change 950-1350 (flere udgaver).