[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har indgående kendskab til det opgivne kildemateriale og kendskab til det opgivne oversigtsstof i hovedtræk
- kan identificere, udvikle og argumentere for problemstillinger ud af et omfattende, komplekst historisk materiale
- udviser bevidsthed om, at mange problemstillinger kan udvikles i det samme historiske materiale
- er i stand til i kortfattet skriftlig form og mundtligt at fremlægge argumenterede bud på historiske problemstillinger udviklet af et givent historisk materiale
Kildemængden til Danmarks historie i 1100-tallet er forholdsvis begrænset, men alligevel er der fremkommet mange forskellige bud på, hvordan samfundsforholdene i perioden skal forstås. Stod kampen mellem
regnum
og
sacerdotium
, eller holdt kirke og konge sammen mod aristokratiet? Skete der en statsopbygning og institutionalisering af magten, eller var der snarere tale om rivalisering mellem forskellige netværk, der blev holdt sammen af personlige forbindelser?
Vi skal læse forskellige ældre og nyere forskeres bud på Danmark i 1100-tallet - og så skal vi naturligvis "til kilderne".
Ingen
Ane Bysted
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Deltagerne arbejder med henblik på at udsondre og argumentere for specifikke problemstillinger i det givne kildemateriale.
Dansk
Kompendium med relevante tekster til kurset vil være tilgængelig ved semesterstart