[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Deltagerne vil efter kurset have praktisk erfaring med Design af interaktive rum og indsigt i hvordan man italesætter og diskuterer relationerne mellem rumlig kvaliteter og interaktionsidealer. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at planlægge og gennemføre projekter og til at formidle og kommunikere faglige problemstillinger.
Ugentlige opgaver vedr. udvikling af design koncept og dets teoretisk fundament.
Interaktive rum er en forskningsgren indenfor pervasive og ubiquitous computing der behandler de fælles udfordringer for datalogi og arkitektur med særligt fokus på, hvorledes interaktive muligheder er designet og formidlet i det delte fysiske rum. Arkitektur er historisk set iscenesættelsen af det delte fysiske liv der både leder og hjælpe mennesker for kontrol og brug af rum. WIMP interfaces har fokus på maksimering af individuel kontrol. Spændingen mellem delt og individuel kontrol og det faktum at mennekser bevæger sig rundt i rum påvirker forventningerne til interaktionsformer og danner grundlaget for dette kursus. Litteraturen vil bestå både af klassiske arkitektur tekster samt de nyeste publikationer vedrørende rumlig interaktionsdesign. Projektet er en gennemgående aktivitet der praktisk og teoretisk skal belyse arkitektonisk rumdannelse vha. pervaseve computing teknologier.
Peter Gall Krogh
Engelsk
Web-baseret kompendium af artikler. Studerende må påregne at skulle indkøbe materialer til modeller I forbindelse med øvelser samt måleredskaber og tegneartikler. Indkøbsliste vil foreligge ved kursets start.
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
December/januar. Reeksamen planlægges i samråd med underviser.
Datalogisk Institut
Projekt og mundtlig eksamen (20 min) uden forberedelse,
samlet bedømmelse på 7-skala, intern censur