Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Interaktive medier (Q1) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor kursus
  • Semester/kvarter: Q1
  • Timer per uge: 3 timers forelæsning og 3 timers øvelser.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 19127

Formål

Deltagerne vil efter kurset have en teoretisk og praktisk forståelse af interaktive medier. Kursets arbejdsform vil træne deltagernes evne i at analysere nye mediegenrer f.eks. på Web, i computerspil, i virtual reality, på mobilen, i medierede rum, på interaktiv TV mv. Der arbejdes teoretisk med genreforståelse, multimedieæstetik og konvergens samt narrative teknikker. Deltagerne skal således, som en del af det obligatoriske program, arbejde praktisk med design af et interaktivt medie produkt indenfor en bestemt genre (eller genrekombination) formidlet ved brug af en bestemt narrativ teknik.

Obligatorisk program

3-4 mindre analyse og designopgaver.

Indhold

Kurset vil introducere begrebsapparater, analyseteknikker, og narrative teknikker til forståelse og design af interaktive medieprodukter.

Faglige forudsætninger

Kurserne Store it-innovationer, Programmering, Fysisk design, Webteknologi og Interaktionsdesign. Følges parallelt med Pervasive Computing.

Underviser

Kaj Grønbæk samt gæsteforelæsere

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Danish

Litteratur

Lærebog + artikler

Kursushjemmeside

https://aula.au.dk/courses/ITIM/

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • redegøre for interaktive mediegenrer og deres karakteristika
  • analysere interaktive medieprodukter i teknisk, kulturelt og æstetisk perspektiv
  • benytte udvalgte narrative teknikker
  • designe og prototype et mindre interaktivt medieprodukt

Kurset giver således den studerende teoretiske og analytiske færdigheder, samt praktisk erfaring med de gennemgåede teoretiske begrebsapparater, gennem dokumentation og teoretisk argumentation for design af af et mindre medieprodukt

Eksamensterminer

Eksamen: 1. kvarter

Placering: Uge 42, 2010

Reeksamen: Januar

http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/eksamen/regler-for-tilmelding-til-kurser-med-fastlagt-eksamen/

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

http://mit.au.dk/

Bedømmelse

Obligatoriske opgaver plus individuel mundtlig eksamination (20 min) uden forberedelse, 7-skala, intern censur