[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af undervisningsdeltagelsen/prøve-præstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Kurset introducerer til de æstetiske idéers historie fra antikken til i dag. Dvs. fra den homeriske idé om guddommeligt vanvid og den pythagoræiske idé om guddommelig orden til det 20. århundredes idéer om formmystik, tingsmagi og immanent transcendens. Der bliver skelnet analytisk mellem såvel kunst og æstetik som mellem skønhedsmetafysik, kunstteori, kunstfilosofi og filosofisk æstetik. Kurset favner både den konkrete kunsts historie og skønhedsmetafysikkens, kunstteoriens, kunstfilosofiens og den filosofiske æstetiks historier. Vægten ligger imidlertid på teorihistorien (til forskel fra kunsthistorien), idet formålet i særdeleshed er at udvikle kendskab til og forståelse for, hvad filosofisk æstetik egentlig er. Som grundlag for undervisningen benyttes bogen Skønhedens metamorfose. De æstetiske idéers historie (Odense Universitetsforlag 2001). Afsnittet "Indledning" i denne bog forventes læst inden den første undervisningsgang.
BA-studerende.
Professor Dorthe Jørgensen.
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Dansk
Platon, Symposion (Gyldendal 1999); Platon, "10. bog" i Staten (Museum Tusculanum 2003); Aristoteles, Poetik (Hans Reitzels forlag 2006); Plotin, "Enneade I.6" i Det ene (Det lille forlag 2000): Dionysios Areopagita, Den mystiske teologi De guddommelige navne (Sankt Ansgar 1998); A.G. Baumgarten, Filosofiske betragtninger over digtet (Arena 1968); A.G. Baumgarten, "Aesthetica" i Klassisk poetik i moderne tid. Mellem klassicisme og romantik. A.G. Baumgarten, Aesthetica, og Johannes Ewald, De Poëseos natura et indole (Agora 1992); Immanuel Kant, "Første del. Kritik af den æstetiske dømmekraft" i Kritik af dømmekraften (Det lille forlag 2005); G.W.F. Hegel, Innledning til estetikken (Aschehoug mv 1986) Martin Heidegger, Kunstværkets oprindelse (Gyldendal 2003); Th.W. Adorno, "Det naturskønne" i Æstetiske teorier (Odense Universitetsforlag 1998); Walter Benjamin, "Lære om det lignende" i Tankestreger. Essays som Walter Benjamin (Modtryk 1989) og "Om den mimetiske evne" i Walter Benjamin - oversat (Slagmark 1989); Dorthe Jørgensen, Skønhedens metamorfose (Odense Universitetsforlag 2001); Dorthe Jørgensen, "Indledning" i Historien som værk (Aarhus Universitetsforlag 2006).
Tirsdage kl. 11.00 - 14.00. Første gang den 7. september 2010.
Bygn.1453/lokale 131
Der vælges mellem to prøveformer: A- og B-prøve, dog sådan, at hvis der vælges A-prøve, skal der vælges B-prøve ved eksamen i De politiske og økonomiske ideers historie, og hvis der vælges B-prøve, skal der vælges A-prøve ved eksamen i De politiske og økonomiske ideers historie.
A-prøve: Eksamen aflægges ved udarbejdelse af en fri skriftlig opgave af maks. 15 siders omfang, hvis problemstilling skal ligge inden for pensum, og hvis tema aftales med faglæreren. Opgaven kan skrives i gruppe, dog således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Bedømmelse: Gradueret med intern censur.
B-prøve: Eksamen aflægges ved aktiv undervisningsdeltagelse.
Aktiv undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Ved tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.
Bedømmelse: Bestået/ikke-bestået uden censur.