[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Disciplinen De jødisk-kristne ideers historie omhandler hovedtrækkene i den jødiske og kristne tros og tankegangs historie, herunder forholdet mellem israelitisk religiøsitet, jødedom samt kristendommen og dennes forskellige retninger. Den studerende får et grundlæggende kendskab til de forskellige former for religiøsitet, som har præget den vestlige kulturkreds, til de institutioner, der er forbundet med religionsudøvelsen, og til de forskellige roller, religionen historisk har spillet og stadig spiller.
Undervisningen vil forme sig som en forelæsningsrække med efterfølgende diskussion.
Oversigtsværk: Martin Schwarz Lausten:
Kirkehistorie.
Grundtræk af Vestens kirkehistorie fra begyndelsen til nutiden
, Kbh. 2005
Undervisningsforløbet inkluderer to obligatoriske skriveøvelser, der skal give en forståelse af:
1. Viden om og forståelse for de grundlæggende problemstillinger inden for de jødisk-kristne ideers historie
2. Søren Kierkegaard
1. Introduktion
2. Det gamle Testamente og jødisk tænkning
3. Det gamle Testamente: Mosebøgerne
4. Det gamle Testamente: Jobs bog
5. Det nye Testamente: Paulus
6. Martin Luther
7. Søren Kierkegaard:
Frygt og Bæven
8. Søren Kierkegaard:
Frygt og Bæven
9. Fra Søren Kierkegaard til Nietzsche - en moderne kristendom?
10. Nietzsche:
Antikrist
11. Nietzsche:
Antikrist
12. Fra Augustin til Løgstrup
BA-studerende.
Asger Brandt.
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Dansk.
Martin Schwarz Lausten: Kirkehistorie. Grundtræk af Vestens kirkehistorie fra begyndelsen til nutiden , Kbh. 2005
Tirsdage kl. 9.00 -12.00. Første gang den 31. august 2010.
Bygn. 1451/lokale 219.
Prøven aflægges ved aktiv undervisningsdeltagelse.
Aktiv undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Ved tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af prøven nødvendige niveau.