[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Disciplinen har til formål at indføre den studerende i basale historiografiske problemstillinger samt at opøve praktiske færdigheder i forbindelse med:
1) Indsamling af forskellige typer af materialer. Det være sig tekstmateriale (bøger, artikler, arkiver, pamfletter, rapporter, interview, statistik etc.) og ikke-tekstbaseret materiale (film, musik, billeder, etc.). Formålet er at udvide den studerendes kildehorisont samt at give den studerende en fortrolighed med fora for akademisk debat inden for forskellige felter og at styrke evnen til at indkredse et aktuelt forskningsfelt.
2) Behandling af indsamlet materiale. Komponenten indeholder en præsentation af en række gængse problemer, begreber og udfordringer for en historisk praksis, som søges diskuteret i forhold til det indsamlede materiale.
3) Anvendelse af gængse teorier for idehistorisk praksis på det indsamlede materiale.
KA-studerende.
Lektor Casper Andersen
Undervisningen former sig som en vekslen mellem forelæsninger, workshops og praktiske øvelser. Faglæreren fremlægger ved semestrets begyndelse disciplinens pensum og procedure for afviklingen af eksamen.
Dansk.
Bevir, Mark (2000). "The text as a Historical Object", Finnish Yearbook of Political Thought , nr. 4, s. 201-222
Bevir, Mark (2002). "The role of contexts in understanding and explanation", s. 157-208 i Hans Erich Bödeker (red.), Begriffsgeschichte, Diskursgeschichte, Metapherengeschichte , Göttingen: Wallstein Verlag
Burke, Peter (2000). A Social History of Knowledge , Cambridge: Polity
Burke, Peter (2001). Eyewitnessing. The Use of Images as Historical Evidence , London: Reaktion
Burke, Peter (ed.) (2002). History and Historians in the Twentieth Century , Oxford: Oxford University Press
Burke, Peter (2004). What is Cultural History?, Cambridge: Polity
Chiapello, Eve & Norman Fairclough (2002). "Understanding the new management ideology: a transdisciplinary contribution from critical discourse analysis and new sociology of capitalism", Discourse & Society , vol. 13, nr. 2, s. 185-108
Grafton, Anthony (2006). "The History of Ideas: Precept and Practice, 1950-2000 and beyond", Journal of the History of Ideas , Januar, s. 1-32
Harper, Douglas (1994). "On the Authority of the Image", s. 403-412 i Norman K Denzin & Yvonna S Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research , London: Sage
Hodder, Ian (1994). "The Interpretation of Documents and Material Culture", s. 393-402 i Norman K Denzin & Yvonna S Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research , London: Sage
Horowitz, Maryanne Cline (2005). "Preface" i New Dictionary of the History of Ideas vol 1 , Detroit: Thomson Gale
Iggers, George (1997). Historiography in the Twentieth Century , Hanover: Wesleyan University Press
Israel, Joachim (2006). Enlightenment contested. Philosophy, Modernity and the Emancipation of Man 1670-1752 , Oxford: Oxford University Press
Kelley, Donald R (2005). "Ideas, History of", s. 1082-1083 i New Dictionary of the History of Ideas , vol. 3, New York: Charles Schribner's Sons
Kelley, Donald R. (1990). "What is Happening to the History of Ideas?", Journal of the History of Ideas , vol. 51, nr. 1, s. 3-25
Modern Intellectual History (2004). "Editorial", Modern Intellectual History , vol. 1, nr. 1, s. 1-2
Skinner, Quentin (1998). Liberty before Liberalism , Cambridge: Cambridge University Press
Skinner, Quentin (1999). "Rhetoric and Conceptual Change", Redescriptions , vol. 3, s. 60-73
Torsdage kl. 9.00 - 12.00. Første gang den 2. september 2010.
Bygn. 1465/lokale 616.
Bunden skriftlig opgave. Omfang max 16 sider.
Nærmere bestemmelser:
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af 2 bundne skriftlige opgaver (max. 8 sider pr. opgave) der udleveres og besvares i løbet af semestret. De to opgaver samles i en portefølje, der indleveres til samlet bedømmelse.
Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning.
Såfremt den studerende er ude af stand til at deltage i undervisningen, aflægges eksamen som en individuel, bunden skriftlig prøve, hvor den studerende får stillet et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette. Opgaven, der maks omfatter 15 sider, afleveres senest 10 dage efter spørgsmålets udlevering.