[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet med kurset er at give de studerende erfaringer med og indsigt i centrale problemstillinger i relation til boldbasis med særlig henblik på dets anvendelsesmuligheder i såvel ungdomsuddannelserne som i den frivillige organiserede idræt og i den uorganiserede idræt. Formålet er endvidere, med udgangspunkt i praktiske eksempler, at diskutere idrætspædagogiske og - didaktiske problemstillinger i relation til boldbasis. I den forbindelse er det også et formål at belyse og diskutere såvel fællestræk som forskelle mellem boldspillene.
Der er mødepligt til de praktisk-teoretiske lektioner.
Godkendt undervisningsopgave og fremlæggelse.
Med udgangspunkt i såvel traditionelle boldspil, herunder slagboldspil og ketsjerspil, som alternative boldspil, arbejdes der med grundelementer og fællestræk i boldspillene. I tilknytning hertil arbejdes der med forskellige boldspilmodeller, herunder spilhjulet, ligesom pædagogiske og didaktiske aspekter af boldspilundervisning vil blive afprøvet og diskuteret.
I relation til ketsjerspil indgår badminton med en særlig vægt. Her arbejdes også med udvikling af disciplinspecifikke tekniske og taktiske færdigheder.
Overvejende praktisk betonet undervisning, hvor teoridelen integreres løbende. Endvidere teoretiske lektioner i form af forelæsninger. I forbindelse med undervisningsopgaver endvidere gruppearbejde og gruppefremlæggelser/undervisningspraksis.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne
Admission requirements for BSc programme
Kristian Raun Thomsen, Morten Hemmersam
2 x 2 ½ boldbasislektioner samt 1 x 2 badmintonlektioner (delehold) i 7 uger.
Halling, Anders et.al.:
/Bolden i spil - teambold i teori og praksis/
. Syddansk Universitetsforlag, 2005.
Supplerende litteratur.
Ordinær eksamen efter 1. kvarter. Reeksamen efter 2. kvarter.
Bacheloruddannelsen i Idræt
Sidefag i Idræt
Mundtlig eksamen med praktisk forevisning.
Bedømmes bestået/ikke bestået.
Intern censur
2 hverdage før eksamen trækker den studerende et spørgsmål, der lægger op til en praktisk forevisning samt en mundtlig fremlæggelse af to temaer i relation til pensum. I bedømmelsen af præstationen lægges der ligelig vægt på de praktiske færdigheder og den mundtlige eksamination. Bedømmes individuelt.