[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal tilegne sig viden om og forståelse for læringsteorier og pædagogiske teorier, der kan relateres til idrætsundervisning i forskellige læringskontekster og med forskellige målgrupper. Målet er, at den studerende udvikler evnen til at begrunde, fortolke og reflektere over pædagogiske aspekter i idrætten med henblik på at kunne analysere og vurdere idrætspædagogisk praksis.
Undervisningen omfatter pædagogiske teorier, herunder læringsteori og didaktiske modeller, der anvendes i den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsforskning. Tematisk kan der fokuseres på social læringsteori, mesterlære, krop og (ud)dannelse, læreridentitet og elevroller samt idrætspædagogik i et systemisk perspektiv.
Når kurset er færdigt skal den studerende kunne:
Optagelseskrav til bacheloruddannelsen
Kristian Raun Thomsen
35 lektioner.
1 forelæsning á 2 lektioner og 1 holdtime á 3 lektioner i 7 uger.
Illeris, Knud:
Læring
, Roskilde Universitetsforlag, 2006
Nielsen, K., & Kvale, S.,
Mesterlære - Læring som social praksis
, Hans Reitzels Forlag, 1999
Kompendium til kurset
Ordinær eksamen efter 2. kvarter, reeksamen i august.
2-dages hjemmeopgave baseret på udleveret spørgsmål
Karakter efter 7-trinsskalaen
Ekstern censur