Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Audiovisualitet, Lydens rolle i audiovisuel kommunikation - ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandiat  
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 25  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23189

Formål

At udbygge deltagernes teoretiske og analytiske viden om lydens rolle i audiovisuel kommunikation set fra både et afsender- og et modtagerperspektiv
At præsentere deltagerne for forskellige teorier og metoder til beskrivelse og analyse af musik og lyd som kommunikative virkemidler i audiovisuelle medieudtryk.
At skærpe deltagernes analytiske evner i forhold til lydens rolle i mediebudskabers form og indhold.
At øge deltagernes teoretiske refleksioner omkring brugen af lyd og musik i forbindelse med praktisk medieproduktion, især med henblik på forholdet mellem lyd og billede

 

Indhold

Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS. 

Den lydlige kommunikation i form af reallyde, effektlyde, musik, støj og stilhed spiller en væsentlig rolle for, hvordan vi oplever og erkender forskellige audiovisuelle medieudtryk, men ofte overhøres lydsiden i medieanalysen og anvendes rent intuitivt i medieproduktionen.

Med udgangspunkt i kognitionsteorien og med hovedvægt på receptionen af audiovisuelle medier vil kurset præsentere forskellige teoretiske tilgange og metoder til analysen af lyd og musik. Teorierne vil blive diskuteret og afprøvet i forhold til forskellige medier, genrer og medietekster. Fokus vil være på, hvordan musik og lyd fungerer som kommunikative virkemidler, og hvordan betydning og effekt genereres i samspil med øvrige udtryk som billeder, tekst og tale. Dermed handler kursets indhold ikke kun om traditionel audiovisuel kommunikation i form af elektroniske medietekster som film, tv-genrer, video og musikvideo, men relaterer sig også til www, mobiltelefoner og fænomener som virksomhedsbranding, produktdesign, arkitektur, kunst og læring, hvor lyd(branding) spiller en stadig større rolle.

I kurset indgår praktiske øvelser i at anvende musik og lyddesign sammen med levende billeder, og der lægges op til den studerendes selvstændige afprøvning af teori og metoder på forskellige medieudtryk. Det vil således også være muligt at arbejde med selvvalgte emner og egne produktioner.

 

Faglige forudsætninger

Kandidatstuderende på Medievidenskab eller Audiodesign

 

Underviser

Iben Have

 

Undervisnings- og arbejdsform

Underviseroplæg og diskussion; praktiske og skriftlige øvelser;
gruppearbejde og fremlæggelser.

 

Dansk

 

Litteratur

Præsenteres ifm. semesterstart

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ikke i form af virksomheder, men der vil være mulighed for et tværfagligt samarbejde med et kandidatfag på Æstetiske Fag, f.eks. omkring et seminar.

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Audiodesign:
- Audiovisualitet (obligatorisk fag)

MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
Metodeteori og medieproduktionsanalyse
valgfag

INF linje a:
KFL og valgfag
INF linje b: valgfag

DD linje a:
Specialiseringsfag og valgfag
DD linje b: valgfag

cand. public: valgfag

 

 

 

Point

10/20

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


ifølge studieordningen