[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At udbygge deltagernes teoretiske og analytiske viden om lydens rolle i audiovisuel kommunikation set fra både et afsender- og et modtagerperspektiv
At præsentere deltagerne for forskellige teorier og metoder til beskrivelse og analyse af musik og lyd som kommunikative virkemidler i audiovisuelle medieudtryk.
At skærpe deltagernes analytiske evner i forhold til lydens rolle i mediebudskabers form og indhold.
At øge deltagernes teoretiske refleksioner omkring brugen af lyd og musik i forbindelse med praktisk medieproduktion, især med henblik på forholdet mellem lyd og billede
Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS.
Den lydlige kommunikation i form af reallyde, effektlyde, musik, støj og stilhed spiller en væsentlig rolle for, hvordan vi oplever og erkender forskellige audiovisuelle medieudtryk, men ofte overhøres lydsiden i medieanalysen og anvendes rent intuitivt i medieproduktionen.
Med udgangspunkt i kognitionsteorien og med hovedvægt på receptionen af audiovisuelle medier vil kurset præsentere forskellige teoretiske tilgange og metoder til analysen af lyd og musik. Teorierne vil blive diskuteret og afprøvet i forhold til forskellige medier, genrer og medietekster. Fokus vil være på, hvordan musik og lyd fungerer som kommunikative virkemidler, og hvordan betydning og effekt genereres i samspil med øvrige udtryk som billeder, tekst og tale. Dermed handler kursets indhold ikke kun om traditionel audiovisuel kommunikation i form af elektroniske medietekster som film, tv-genrer, video og musikvideo, men relaterer sig også til www, mobiltelefoner og fænomener som virksomhedsbranding, produktdesign, arkitektur, kunst og læring, hvor lyd(branding) spiller en stadig større rolle.
I kurset indgår praktiske øvelser i at anvende musik og lyddesign sammen med levende billeder, og der lægges op til den studerendes selvstændige afprøvning af teori og metoder på forskellige medieudtryk. Det vil således også være muligt at arbejde med selvvalgte emner og egne produktioner.
Kandidatstuderende på Medievidenskab eller Audiodesign
Iben Have
Underviseroplæg og diskussion; praktiske og skriftlige øvelser;
gruppearbejde og fremlæggelser.
Dansk
Præsenteres ifm. semesterstart
Ikke i form af virksomheder, men der vil være mulighed for et tværfagligt samarbejde med et kandidatfag på Æstetiske Fag, f.eks. omkring et seminar.
Audiodesign:
- Audiovisualitet (obligatorisk fag)
MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
Metodeteori og medieproduktionsanalyse
valgfag
INF linje a:
KFL og valgfag
INF linje b: valgfag
DD linje a:
Specialiseringsfag og valgfag
DD linje b: valgfag
cand. public: valgfag
10/20
ifølge studieordningen