Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Innovation, samfund og teknologi (INF - linje B) ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23066

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Grundlæggende organisationsteori og forholdet mellem aktører, teknologi og organisation.
  • Tilgange til kvalitative metoder på et grundlæggende niveau.
  • Teorier og viden om den historiske udvikling af samfund, teknologi og videnskab med vægt på de teknologiopfattelser, der kommer til udtryk i samfunds- og økonomiske teorier.
  • Teorier og viden om innovation i samspillet mellem virksomheder, samfund, marked og informationsteknologi.
  • Viden om virksomheders udvikling og anvendelse af informationsteknologi.

Gennem arbejdet skal den studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Kunne analysere organisationer ud fra forskellige perspektiver.
  • Kunne planlægge og udføre kvalitative analyser i tentativ form.
  • Kunne anvende analytiske begreber om det innovative samspil mellem virksomheder, samfund, og brug af informationsteknologier, evt. ud fra socioøkonomiske begreber.
  • Kunne anlægge historiske perspektiver på nuværende socioøkonomiske tendenser og opfattelser af informationsteknologiens betydning.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan fremlægge en teknologihistorisk analyse af samspillet mellem teknologi, virksomheder og samfund, som det udspiller i en konkret sammenhæng.
  • kan redegøre for og diskutere den anvendte teori/metode
  • kan udvælge og afprøve relevante teorier

Indhold

Formålet med disciplinen er at sætte den studerende i stand til at analysere teknologiske problemstillinger i et moderne historisk perspektiv i forhold til samfund, organisationer og hverdagsliv.
Hovedvægten vil være på den moderne udvikling og de krav, som stilles i forbindelse med globaliseringen og fremkomsten af avancerede informations- og kommunikationsteknologier. IT ændrer betingelser for virksomhederne, og gennem kurset skal den studerende lære at analysere betingelserne for forandringerne i spændingsfeltet mellem markedsmuligheder samt samfundsmæssige og økonomiske betingelser. Endvidere vil udvikling af nye analysemetoder blive tematiseret. Der arbejdes på kurset med historisk, samt samfundsvidenskabelig og økonomisk teori og metode.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Peter Danholt

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger fulgt op af øvelser.

Litteratur

C. B. Jensen, P. Lauritsen & F. Olesen (red.) (2007) Introduktion til STS. Kap. 1. F. Olesen, SSK - Det sociologiske studie af videnskabelig viden. Kap. 2. P. Lauritsen, SCOT - Teknologi som social konstruktion. S 7-61. (54 s)
Trevor J. Pinch & Wiebe Bijker (1993) The Social Construction of Facts and Artifacts: Or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other. I W.E. Bijker, T.P. Hughes & T. J. Pinch The Social Construction of Technolo¬gical Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology. Side 17-50. (33 s).

C. B. Jensen, P. Lauritsen & F. Olesen (red.) (2007) Introduktion til STS. Kap. 3 F. Olesen & J. Kroustrup, ANT- Beskrivelsen af heterogene aktør-netværk. S 63-91. (29s).
Callon, M. and B. Latour (1981): "Unscrewing the Big Leviathan - how actors macrostructure reality and how sociologists help them do so." In K. Knorr Cetina and A. Cicourel Advances in Social theory and Methodology: Toward an Integration of Micro and Macro Sociologies. London, Routledge and Keagan Paul, 277-303. (27 s).

Michel Foucault (2002 (1975)): Panoptismen. S211-246 i Overvågning og straf. Fængslets fødsel. Hellerup:Det lille Forlag. (35 s)
Mitchell Dean (2006) Governmentality. Magt og styring i det moderne samfund. Gylling: Forlaget Sociologi. Kapitel 1: Nøglebegreber og centrale temaer. S 41-83. (42s)

H. Siggaard Jensen, O. Knudsen & F. Stjernfelt (red.) (2006) Tankens magt. Vestens idehistorie. København: Lindhardt & Ringhof. Bind III. Afsnittet Menneske, sprog og samfund 1973 og frem. Kompleksitet og tværvidenskab, s 2253- 2278. (25s)
M. Castells (2001) Forord. Netværk er budskabet & kap. 1. Erfaringer fra internettets historie. Kap. 3. E-business og den nye økonomi. I Internetgalaksen. Refleksioner over internettet, erhvervslivet og samfundet. S. 9-39 og s 65-112. (77s)

M. Castells (2003) Kap. 5. Internettets politik I : computernetværk, det civile samfund og staten. Kap. 6. Internet-politik II: privatlivets fred og frihed i cyberspace. Konklusion. Netværksamfundets udfordringer. I Internet galaksen, s 132-178, & 260-266. (52s)
Mitchell Dean (2006) Governmentality. Magt og styring i det moderne samfund. Kapitel 8: Neo-liberalisme og avanceret liberal styring. s. 239-275. (36s)

Andrew Barry (2001) Political Machines. Governing a Technological Society. Bristol: The Athlone Press. Kap. 3 Harmonized states. Kap. 4. On the network. S. 62-103. (41s)
Neu, Dean & Elisabeth Ocampo Gomez, Cameron Graham Monica Heincke, 2006. ""Informing" Technologies and the World Bank". I Accounting, Organizations and Society. Vol 31, Issue 7, s. 635-662. (27s)
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=PublicationURL&_ctockey=%23toc%235957%232006%23999689992%23630116%23FLA%23&_cdi=5957&_pubType=J&_auth=y&_acct=C000034578&_version=1&_urlVersion=0&_userid=642076&md5=bba9785c67263af52082a1ebaed5ed6c&jchunk=xxx

Paul de Gay, Salaman, Graeme (1992) THE CULT[URE] OF THE CUSTOMER. I Journal of Management Studies; Vol. 29 Issue 5, p. 614, (19 s)
http://web.ebscohost.com/ehost/results?vid=2&hid=17&sid=43203290-b4b9-44df-8cfc-48be14e0546e%40SRCSM1
Andrew Barry (2001) Political Machines. Governing a Technological Society. Kap. 6. On Interactivity. S.125 - 152. (27 s)
Miller, P. & Rose, N. (1997): "Mobilizing the Consumer: Assembling the Subject of Consumption" Theory, Culture & Society Vol. 14 (1): 1-36 SAGE (36 s).

Von Hippel, Eric (2005): Democratizing Innovation. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts Kap. 1 og 7-9. (58 s)
Dansk Erhvervsråd: Dansk Erhvervsråds handlingsplan for Brugerdreven Innovation. (14 s)

Asaro, P. M., (2000): "Transforming Society by Transforming Technology: the
Science and Politics of Participatory Design" Accounting, Management & Information Technology 10: 257-290. (34 s)
Suchman, L. & Bishop, L. (2000): "Problematizing 'Innovation' as a Critical Project" Technology Analysis & Strategic Management, Vol. 12, No. 3, 2000, 327-333 (7 s)
Suchman, L. (2002): Practice-Based Design of Information Systems: Notes from the Hyperdeveloped World The Information Society, 18: 139-144, Taylor & Francis (5 s)

C. B. Jensen og P. Lauritsen: Reading Digital Denmark: IT Reports as Material-Semiotic Actors. i Science Technology Human Values. 2005; 30: 352-373. (21s)
Se også Det digitale Danmark. http://www.detdigitaledanmark.dk
Gomart, E & Hajer, T (2002): "Is That Politics? For an inquiry into forms in contemporary politics" For publication in Looking Back, Ahead - The 2002 Yearbook of the Sociology of the Sciences, edited by Bernward Joerges & Helga Nowotny, Kluwer Publishers, Dordrecht (2002) (36 s.)

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen består prøven af en fri skriftlig opgave. Opgaven udarbejdes inden for et af eksaminator godkendt emneområde. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Opgavens omfang er 15-20 sider pr. studerende.

Prøveform : Fri skriftlig opgave
Censur og bedømmelse : Intern censur; 7-skala.
Vægtning : 10 point.

b) Prøven er en bunden, skriftlig opgave. Eksaminator udarbejder opgaveformuleringen. Opgavens omfang er 25-30 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig opgave.
Varighed : Der gives 4 uger til besvarelsen.
Censur og bedømmelse : Intern censur; 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.