Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Innovation, samfund og teknologi ITO Suppl. ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (supplering)
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23064

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Grundlæggende organisationsteori og forholdet mellem aktører, teknologi og organisation.
  • Tilgange til kvalitative metoder på et grundlæggende niveau.
  • Teorier og viden om den historiske udvikling af samfund, teknologi og videnskab med vægt på de teknologiopfattelser, der kommer til udtryk i samfunds- og økonomiske teorier.
  • Teorier og viden om innovation i samspillet mellem virksomheder, samfund, marked og informationsteknologi.
  • Viden om virksomheders udvikling og anvendelse af informationsteknologi.

Gennem arbejdet skal den studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Kunne analysere organisationer ud fra forskellige perspektiver.
  • Kunne planlægge og udføre kvalitative analyser i tentativ form.
  • Kunne anvende analytiske begreber om det innovative samspil mellem virksomheder, samfund, og brug af informationsteknologier, evt. ud fra socioøkonomiske begreber.
  • Kunne anlægge historiske perspektiver på nuværende socioøkonomiske tendenser og opfattelser af informationsteknologiens betydning.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan fremlægge en teknologihistorisk analyse af samspillet mellem teknologi, virksomheder og samfund, som det udspiller i en konkret sammenhæng.
  • kan redegøre for og diskutere den anvendte teori/metode
  • kan udvælge og afprøve relevante teorier

Indhold

Formålet med disciplinen er at sætte den studerende i stand til at analysere teknologiske problemstillinger i et moderne historisk perspektiv i forhold til samfund, organisationer og hverdagsliv.
Hovedvægten vil være på den moderne udvikling og de krav, som stilles i forbindelse med globaliseringen og fremkomsten af avancerede informations- og kommunikationsteknologier. Der lægges vægt på, hvordan IT indgår i at ændre betingelser for virksomheder og innovation i et spændingsfelt mellem marked og samfundsmæssige og økonomiske -betingelser.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Peter Danholt

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger fulgt op af øvelser.

Litteratur

C. B. Jensen, P. Lauritsen & F. Olesen (red.) (2007) Introduktion til STS. Kap. 1. F. Olesen, SSK - Det sociologiske studie af videnskabelig viden. Kap. 2. P. Lauritsen, SCOT - Teknologi som social konstruktion. S 7-61. (54 s)
Trevor J. Pinch & Wiebe Bijker (1993) The Social Construction of Facts and Artifacts: Or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other. I W.E. Bijker, T.P. Hughes & T. J. Pinch The Social Construction of Technolo¬gical Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology. Side 17-50. (33 s).

C. B. Jensen, P. Lauritsen & F. Olesen (red.) (2007) Introduktion til STS. Kap. 3 F. Olesen & J. Kroustrup, ANT- Beskrivelsen af heterogene aktør-netværk. S 63-91. (29s).
Callon, M. and B. Latour (1981): "Unscrewing the Big Leviathan - how actors macrostructure reality and how sociologists help them do so." In K. Knorr Cetina and A. Cicourel Advances in Social theory and Methodology: Toward an Integration of Micro and Macro Sociologies. London, Routledge and Keagan Paul, 277-303. (27 s).

Michel Foucault (2002 (1975)): Panoptismen. S211-246 i Overvågning og straf. Fængslets fødsel. Hellerup:Det lille Forlag. (35 s)
Mitchell Dean (2006) Governmentality. Magt og styring i det moderne samfund. Gylling: Forlaget Sociologi. Kapitel 1: Nøglebegreber og centrale temaer. S 41-83. (42s)

H. Siggaard Jensen, O. Knudsen & F. Stjernfelt (red.) (2006) Tankens magt. Vestens idehistorie. København: Lindhardt & Ringhof. Bind III. Afsnittet Menneske, sprog og samfund 1973 og frem. Kompleksitet og tværvidenskab, s 2253- 2278. (25s)
M. Castells (2001) Forord. Netværk er budskabet & kap. 1. Erfaringer fra internettets historie. Kap. 3. E-business og den nye økonomi. I Internetgalaksen. Refleksioner over internettet, erhvervslivet og samfundet. S. 9-39 og s 65-112. (77s)

M. Castells (2003) Kap. 5. Internettets politik I : computernetværk, det civile samfund og staten. Kap. 6. Internet-politik II: privatlivets fred og frihed i cyberspace. Konklusion. Netværksamfundets udfordringer. I Internet galaksen, s 132-178, & 260-266. (52s)
Mitchell Dean (2006) Governmentality. Magt og styring i det moderne samfund. Kapitel 8: Neo-liberalisme og avanceret liberal styring. s. 239-275. (36s)

Andrew Barry (2001) Political Machines. Governing a Technological Society. Bristol: The Athlone Press. Kap. 3 Harmonized states. Kap. 4. On the network. S. 62-103. (41s)
Neu, Dean & Elisabeth Ocampo Gomez, Cameron Graham Monica Heincke, 2006. ""Informing" Technologies and the World Bank". I Accounting, Organizations and Society. Vol 31, Issue 7, s. 635-662. (27s)
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=PublicationURL&_ctockey=%23toc%235957%232006%23999689992%23630116%23FLA%23&_cdi=5957&_pubType=J&_auth=y&_acct=C000034578&_version=1&_urlVersion=0&_userid=642076&md5=bba9785c67263af52082a1ebaed5ed6c&jchunk=xxx

Paul de Gay, Salaman, Graeme (1992) THE CULT[URE] OF THE CUSTOMER. I Journal of Management Studies; Vol. 29 Issue 5, p. 614, (19 s)
http://web.ebscohost.com/ehost/results?vid=2&hid=17&sid=43203290-b4b9-44df-8cfc-48be14e0546e%40SRCSM1
Andrew Barry (2001) Political Machines. Governing a Technological Society. Kap. 6. On Interactivity. S.125 - 152. (27 s)
Miller, P. & Rose, N. (1997): "Mobilizing the Consumer: Assembling the Subject of Consumption" Theory, Culture & Society Vol. 14 (1): 1-36 SAGE (36 s).

Von Hippel, Eric (2005): Democratizing Innovation. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts Kap. 1 og 7-9. (58 s)
Dansk Erhvervsråd: Dansk Erhvervsråds handlingsplan for Brugerdreven Innovation. (14 s)

Asaro, P. M., (2000): "Transforming Society by Transforming Technology: the
Science and Politics of Participatory Design" Accounting, Management & Information Technology 10: 257-290. (34 s)
Suchman, L. & Bishop, L. (2000): "Problematizing 'Innovation' as a Critical Project" Technology Analysis & Strategic Management, Vol. 12, No. 3, 2000, 327-333 (7 s)
Suchman, L. (2002): Practice-Based Design of Information Systems: Notes from the Hyperdeveloped World The Information Society, 18: 139-144, Taylor & Francis (5 s)

C. B. Jensen og P. Lauritsen: Reading Digital Denmark: IT Reports as Material-Semiotic Actors. i Science Technology Human Values. 2005; 30: 352-373. (21s)
Se også Det digitale Danmark. http://www.detdigitaledanmark.dk
Gomart, E & Hajer, T (2002): "Is That Politics? For an inquiry into forms in contemporary politics" For publication in Looking Back, Ahead - The 2002 Yearbook of the Sociology of the Sciences, edited by Bernward Joerges & Helga Nowotny, Kluwer Publishers, Dordrecht (2002) (36 s.)

Studieordning og bedømmelse

Suppleringsfaget i informationsvidenskab - IT og organisationer

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Suppleringsfaget i informationsvidenskab -IT og organisationer

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen består prøven af en fri skriftlig opgave. Opgaven udarbejdes inden for et af eksaminator godkendt emneområde. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Der indgår normalt 2-4 studerende i en gruppe. Opgavens omfang er 12-15 sider pr. studerende.

Prøveform : Fri skriftlig opgave
Censur og bedømmelse : Intern censur; 7-skala.
Vægtning : 10 point.

b) Prøven er en bunden, skriftlig opgave. Eksaminator udarbejder opgaveformuleringen. Opgavens omfang er 20-25 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig opgave.
Varighed : Der gives 4 uger til besvarelsen.
Censur og bedømmelse : Intern censur; 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.