Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Innovation og Teknologi studier ( Inf. vid. specialiseringsfag VOS) ( efterår 2010 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter:    
  • Timer per uge: Tirsdag kl. 13-16. Lokale meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: 30  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23082

Formål

Det er målet med kurset at den studerende kan:
-Redegøre for, sammenligne og diskutere forskellige forståelse af relationerne mellem innovation,teknologi og samfund.

 

Indhold

 

Studiet af hvordan teknologi virker sammen med samfundet er vigtigt for beslutningstagere, designere, forskere, brugere og borgere. Det er kursets mål at præsentere forskellige perspektiver på innovation, teknologi og samfund for herved at vise de forskellige relationer, der er mellem disse, og hvorledes de konstant forandrer sig. Nogle af disse perspektiver yder umiddelbare og selvfølgelige beskrivelser af innovation og teknologi, mens andre omformer den måde hvorpå, vi forstår og tilgår teknologi og innovation. Kurset søger at anvende brede definitioner af innovation og teknologi for at sætte de studerende i stand til både at genkende og erfare teknologi i mangfoldige organisations- og samfundsområder og begribe unikke betydninger af innovation.. Vor forståelse af, hvad teknologi er og gør udfordres konstant, og i en teknologisk fortættet virkelighed konstitueres samfund og socialitet på nye provokerende måder. Kurset er bygget op omkring to hoveddele, der begge afsluttes med en mindre skriftlig opgave. Første del, Innovationsstudier, præsenterer dels tematikker omkring innovation i sammenhæng med nationalstater, økonomi og læring, dels tematikker om innovation i organisationer og brugeres rolle heri. Anden del præsenterer teorier til forståelse og analyse af teknologi og videnskab bredt med udgangspunkt i Social Construction of Technology (SCOT) og Aktør-netværksteori (ANT).

 

Faglige forudsætninger

Optagelse på Informationsvidenskabs
Kandidat-uddannelse

 

Underviser

 Finn Olesen

 

Undervisnings- og arbejdsform

Introducerende forelæsninger, workshops, studenteroplæg

 

Dansk

Litteratur

Seminar 2. Systems of innovation I
*Asheim et al. (2005): The Geography of Innovation: Regional Innovation Systems. In Fagerberg. J. et al. (Eds.), The Oxford Handbook of Innovation. Oxford: Oxford University Press, pp. 291-317.

*Edquist. C (1997): Systems of Innovation Approaches: Their Emergence and Characteristics. In Edquist. C. (Ed.) Systems of Innovation: Technologies, Organizations and Institutions. London: Printer Publishers/Casell Academic, pp. 1-35.

*Fagerberg. J. (2003): Schumpeter and the revival of evolutionary economics: an appraisal of the literature. Journal of Evolutionary Economics, 13, pp. 125-159

Seminar 3. Systems of innovation II
*Freeman C. & Perez C. (1988): Structural Crises of Adjustment. In Dosi, G. et al. (Eds.) Technical Change and Economic Theory. London: Pinter, pp. 38-66.

*Lundvall, B. (Ed.)(1992): National systems of Innovation - Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning. London: Pinter, introduction, pp. 1-19.

*Nelson, R. and Rosenberg, N. (1993): Technical Innovation and National systems. In Nelson, R. and Rosenberg, N. (Eds.) National Innovation Systems - A Comparative Analysis. New York: Oxford University Press, introduction, pp. 3-22.

Seminar 4. Innovation in organizations
*Nonaka. I (1991): The Knowledge Creating Company. Harvard Business Review 69 (6), pp. 96-106.

*Hounshell. D. A. (1992): Du Pont and the Management of Large-Scale Research and Development. In Galison, P. and Hevly, B. (Eds.) Big Science. Stanford: Stanford University Press, pp. 236-261.

Sundbo et al (2006): Innovation med omtanke, København: Academia

Seminar 5. Users and Innovation
*Oudshoorn, N. & Pinch, T. (2003): Introduction. In Oudshoorn, N. & Pinch, T. (Eds.) How Users Matter: The Co-construction of Users and Technology. Cambridge MA.: MIT Press, pp. 1-28.

*Wyatt. S. (2003): Non-users also Matter: The Construction of Users and Non-users of the Internet. In Oudshoorn, N. & Pinch, T. (Eds.) How Users Matter: The Co-construction of Users and Technology. Cambridge MA.: MIT Press, pp. 67-80.

Woolgar, S. (1991): Configuring the User: The Case of Usability Trials. In Law, J. (Ed.) A Sociology of Monsters. Essays on Power, Technology and Domination. New York, London: Routledge, pp. 58-102.

Markussen, R. (1996). Politics of Intervention in Design: Feminist Reflections on the Scandinavian Tradition. AI & Society 10, pp. 127-141.

Suchman, L. & Bishop, L. (2000): "Problematizing 'Innovation' as a Critical Project" Technology Analysis & Strategic Management 12 (3), pp. 327-333


Seminar 6. Student essay assignment


Part two: STS and Innovation

Seminar 7. The emergence of sciences studies
Jensen et al (2007): Introduktion til STS. In Jensen, C. B., Lauritsen, P. & Olesen, F. Introduktion til STS. København: Hans Reitzels Forlag, pp. 7-16.

*Kuhn, T. (1977): The Historical Structure of Scientific Discovery. In Kuhn, T. The Essential Tension. Chicago: University of Chicago Press, pp. 165-177.

*Merton, R. K. (1942/73): The normative structure of Science. In The Sociology of Science. Chicago: University of Chicago Press, pp. 267-280.

*Nowotny, H. et al. (Eds.)(2001): Re-thinking Science: Knowledge and the Public in an Age of Uncertainty. London: Policy Press, preface and chp. 1, pp. vii-20.

*Mokyr, J. (1994): The Lever of Riches: Technological Creativity and Economic Progress. Oxford: Oxford University Press, chp. 5 and 6, pp. 81-148.

*Hughes, T. (1987): The evolution of Large Technological Systems. In Bijker, W. E., Pinch, T., Hughes, T. (Eds.) The Social Construction of Technological Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology. Cambridge, Massachusetts, MIT Press, pp. 51-82.

Seminar 8. Innovation and social constructivism: SCOT
*Marx, L. and Smith, M. R. (1998): Introduction. In Marx, L. and Smith, M. R. (Eds.) Does Technology Drive History? The Dilemma of Technological Determinism. Cambridge, Mass./London: The MIT Press, pp. ix-xv.

Olesen, Finn "SSK - Det sociologiske studie af viden." In Jensen, C. B., Lauritsen, P. & Olesen, F. Introduktion til STS. København: Hans Reitzels Forlag, pp. 17-42.

*Hacking, Ian (1999): Hacking, I. (1999). The Social Construction of What? Cambridge, Harvard University Press. Chp. 3, pp. 63-99

Lauritsen, Peter "SCOT - Teknologi som social konstruktion." In Jensen, C. B., Lauritsen, P. & Olesen, F. Introduktion til STS. København: Hans Reitzels Forlag, pp. 43-62.

*Bijker, Wiebe (1995): Of Bicycles, Bakelites and Bulbs. Cambridge, MIT Press, Introduction, pp. 1-18

Pinch, Trevor. & Bijker, Wiebe E. (1984) "The Social Construction of Facts and Artifacts: or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other." Social Studies of Science 14, pp. 399-441.

Seminar 9. Innovation and social constructivism: SCOT (2)
Bijker, W. E. "The Social Construction of Bakelite: Toward a Theory of Invention." In The Social Construction of Technological Systems, edited by Wiebe E. Bijker, Thomas P. Hughes and Trevor Pinch. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1989, pp. 159-187.

Pinch, T. (1998) "The Social Construction of Technology: A Review." In Technological Change. Methods and Themes in the History of Technology, edited by Robert Fox. Amsterdam: Harwood academic publishers, pp.

Bijker, W. E. (1993) Do Not Despair: There Is Life after Constructivism. Science Technology and Human Values 18 (1) pp. 113-38.

*Wajcman, J. (2000). Reflections on Gender and Technology. In What State is the Art? Social Studies of Science 30(3), pp. 447-64.

Seminar 10. Student essay assignment

Seminar 11. Innovation and constructivism: ANT
Olesen, F. & J. Kroustrup "ANT - Beskrivelsen af heterogene aktør-netværk" In Jensen, C. B., Lauritsen, P. & Olesen, F. Introduktion til STS. København: Hans Reitzels Forlag, pp. 63-92.

Callon, M. (1986). Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of Saint Brieuc Bay. In J. Law (Ed.) Power, Action and Belief: a new Sociology of Knowledge? Sociological Review Monograph. London, Routledge and Kegan Paul, pp. 196-233.

Latour, B. (1992) "Where Are the Missing Masses, Sociology of a Few Mundane Artefacts." In Bijker, W. E. and Law, J. (Eds.) Shaping Technology-Building Society. Cambridge: MIT Press, 1992, pp. 225-59.

Seminar 12. Innovation and constructivism: ANT 2
*Latour, B. (1987) Science in Action. How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge: Harvard University Press, introduction, pp. 1-17, chp. 2, pp. 63-100, and chp. 3, pp. 103-144.

Seminar 13. Innovation and constructivism
Latour, B. (1996) Aramis, or the Love of Technology. Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press. Prologue, chp. 1, chp. 2, pp. 1-83 and chp. 7 and Epilogue, pp. 251-301.

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Specialiseringsfag Virksomhed Organisationer og Samfund og VOS 2

Inf linje b: valgfag

 

Point

20

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge Studieordningen