[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Studieordningen for bacheloruddannelsen Informationsvidenskab er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden og forståelse inden for følgende områder:
De studerende skal opnå kompetencer i form af færdigheder inden for følgende områder:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende evner at analysere, fortolke og reflektere over kommunikative problemstillinger på baggrund af teorier og metoder indeholdt i pensum
Kurset introducerer til kommunikationsteori og kommunikationsteoretiske udviklinger. Desuden introduceres der til grundlæggende kommunikationsteoretiske begreber med udgangspunkt i systemteori, sproghandlingsteori, tegnteori (lingvistiske og visuelle tegn), diskursanalyse herunder sociale roller og magt, retorik, narrativitet og metaforteori. Kurset fokuserer på interpersonel kommunikation og anvender IT-baseret empiri som udgangspunkt for analyserne.
Ingen
Anne Marie Dinesen
Undervisningsformen er en blanding af forelæsninger og praktiske, skriftlige øvelser.
John Fiske: Introduction to Communication Studies, Routledge 2002, kap. 1-2 (s.1-38)
Jan Lindhardt: Retorik, Rosinante 1999, kap. 1 – 7
Georg Kneer og Armin Nassehi: Niklas Luhmann – introduktion til teorien om sociale systemer, Hans Reitzels forlag 1997 (s.22-30 + 37-113)
Erwin Goffmann: ”On face work” in ”Psychiatry”, vol. 18, 1955 (s. 213-231). September 2006
E. Goffmann: "Introduction to the presentation of self in everyday life", in Communication Studies – an introductory reader, (eds. John Corner & Jeremy Hawthorn), Edward Arnold Publishers, 1987
J. L. Austin: ”Performative-Constative”, in The Philosophy of Language, Oxford University Press 1979
Prøveformen er skriftlig med nærmere bestemmelser:
Nærmere bestemmelser: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er prøven en fri skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfanget er 15-20 sider pr. studerende. I en gruppe indgår normalt 2-4 studerende. Opgaven kan ikke udarbejdes i tilknytning til
eksterne projekter (fx samarbejder med virksomheder).
Prøveform
: Fri skriftlig opgave.
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 15 ECTS-point
b) Prøven er en bunden skriftlig opgave. Omfanget af opgaven er 25-30 sider.
Prøveform
: Bunden skriftlig prøve.
Varighed
: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse.
Censur og bedømmelse:
Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 15 ECTS-point