[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give en introduktion til krydsfeltet digitale medier, kommunikation og læring.
Målet er, at den studerende erhverver sig:
Faglige kompetencer:
• kan tilrettelægge anvendelsen af digitale medier til facilitering af læring og kommunikation
• får et bredt indblik i eksisterende digitale og kommunikationsværktøjer
• kan anvende forskellige kommunikations- og læringsteorier til at analysere og vurdere potentialer i digitale medier
• kan analysere, vurdere og reflektere over anvendelsen af digitale medier i konkrete sammenhænge
• kan anvende netbaseret kommunikation og social software i forbindelse med kurset
• kan formidle teorigrundlag, metode, analyse, diskussion, konklusion og perspektivering i en dokumenteret og argumenteret projektrapport.
Sociale kompetencer:
• at kunne samarbejde via netmedierede kommunikationsfora i forbindelse med undervisningen
• at kunne arbejde i grupper i en kombination af netbaserede og tilstedeværelsesbaserede kommunikationsfora
• at deltage i undervisningen som medansvarlig via selvstændige oplæg
Formålet med kurset er at behandle den overordnede problemstilling: Hvordan integreres og tilrettelægges digitale medier og netbaserede kommunikationsfora med henblik på understøttelse af læring og kommunikation? Kurset har til hensigt at give de studerende kompetencer til at analysere og vurdere potentialerne i digitale medier og netbaserede kommunikationsfora ud fra forskellige kommunikations- og læringsteoretiske tilgange.
Kursets problemstilling behandles praktisk såvel som teoretisk. På kurset vil vi analysere og vurdere udvalgte eksisterende digitale medier såsom e-læringssystemer, diskussionsfora, netbaserede communities, etc. I kurset vil desuden indgå praktiske eksperimenter med udvalgte digitale medier såsom fx weblogs, wikier, diskussionsfora, etc..
Kurset giver en bred introduktion til forskellige teoretiske retninger med et fokus på systemteori og socialkonstruktivisme. Der er mulighed for at arbejde med begreberne læring og kommunikation i flere forskellige sammenhænge; eksempelvis i formelle uddannelsesinstitutioner, i organisationer og i uformelle sammenhænge.
Grundfag i Informationsvidenskab
Supplering i informationsvidenskab, (ITO)
1. år på cand. Informationsvidenskab linje b
Elsebeth Korsgaard Sorensen, Helle Mathiasen og Christian Dalsgaard
Forelæsninger (face-to-face og medierede)
Diskussioner
Gruppediskussioner
Online diskussioner
Selvstændigt arbejde
Studenterpræsentationer
Dansk
(Litteraturen ligger ikke fast)
Ja
Inf 07: Informationsvidenskabelig specialiseringsfag KFL og KFL 2
Inf linje B: valgfag
10 / 20
Ifølge studieordningen