Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Organisationsanalyse ( efterår 2010 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: Semester (efterår 2009)
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23058

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden og forståelse om:

  • Teorier og viden om grundlæggende træk i virksomhedernes historiske udvikling sammenholdt med teorier og viden om hovedtrækkene i den teknologiske udvikling, med fokus på informationsteknologien
  • Teorier og viden om interne og eksterne virksomhedsforhold i relation til teknologi og marked
  • Teorier og viden om virksomheders udvikling og anvendelse af informationsteknologi
  • Organisationsteori og sociologisk teori, med særligt henblik på at analysere IT i relation til sociale praksisser
  • Teorier om forholdet mellem teknologi, organisation og social praksis
  • Teori og begreber om indførelse og anvendelse af IT i organisationer

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende kompetencer:

  • Kunne gennemføre en analyse af en aktuel virksomhed i dens konkrete sammenhænge, herunder uddrage de forhold, som over tid synes afgørende for dens konkurrenceevne
  • Kunne bruge det historiske perspektiv til at anlægge en dybere betragtning på de forhold, som nationalt, regionalt og globalt er bestemmende for virksomheders udvikling
  • Kunne se samfundsudviklingen som en dynamisk proces, hvor man selv indgår som skabende personer.
  • Kunne tilegne sig ny viden om virksomheder, teknologi og samfund.
  • Kunne koble teori, metode og praksis
  • Kunne analysere organisationer og sociale praksisser ud fra forskellige perspektiver
  • Kunne medvirke i organisationsforandrende aktiviteter, herunder IT relaterede aktiviteter ud fra et analytisk fleksibelt perspektiv
  • Kunne intervenere og agere analytisk og sensitivt i komplekse omgivelser

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • behersker teorier og metoder indeholdt i pensum med henblik på at analysere organisationer og sociale praksisser.
  • evner at koble teori, metode og praksis.
  • evner at gennemføre en organisationsanalyse baseret på egen empiri, indhentet via kvalitative metoder

Indhold

Disciplinen skal sætte de studerende i stand til at analysere og forstå sociale og kommunikative dimensioner i organisationer med vægt på samspillet mellem ledelse, arbejdsprocesser og informationsteknologi.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøve i Organisationsanalyse og valgfag (Computer Supported Cooperative Work), når Informationsvidenskabelig Metode 1 og Informationsvidenskabelig Metode 2 er bestået.

Underviser

Claus Bossen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussion og øvelser.

Litteratur

Akrich, M. and Latour, B. 1992, "A Summary of a Convenient Vocabulary for the Semiotics of Human and Nonhuman Assemblies", I Bijker, W. E. og Law, J. (eds) Shaping Technology/Building Society: Studies in Sociotechnical Change. Cambridge, MA: MIT Press. s. 259-264

Barley, S. R, & Kunda, G. 1992, "Design and Devotion. Surges of Rational and Normative Ideologies of Control in Managerial Discourse", Administrative Science Quarterly, vol. 37, s363-399.

Barthelmess, P. & Anderson, K.M. 2002, "A View of Software Development Environments Based on Activity Theory", Journal of Computer Supported Cooperative Work, vol. 11, no. 1-2, s.13-37.

Bloomfield, B. P. 2001. "In the right place at the right time: electronic tagging and problems of social order/disorder". The Sociological Review, vol. 49, no. 2, s.174-201.

Bossen, C. & Lauritsen, P., Symbolsk interaktionisme og STS. I Jensen, C. B., Lauritsen, P. & Olesen, F. (eds), Introduktion til STS, Reitzel, København, s.139-156.

Bowers, J., G. Button, et al. 1995, "Workflow from Within and Without: Technology and Cooperative Work on the Print Industry Shopfloor". Proceedings of the Fourth European Conference on Computer-Supported Cooperative Work. Dordrecht, Kluwer s. 51-66.

Bruni, A., 2005. "Shadowing Software and Clinical Records: On the Ethnography of Non-Humans and Heterogeneous Contexts", Organization, vol. 12, no. 3, s.357-378.

Callon, M. (1986). "Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay" I Law, J. (ed) Power, Action and Belief. London, Routledge & Kegan Paul, s.196-233.

Casper, Monica J. 1998. "Working On and Around Human Fetuses: The Contested Domain of Fetal Surgery" i Berg, M. & Mol, A. (eds), Differences in Medicine. Duke University Press: USA. s.28-52.

Collins, P., Shukla, S. og Redmiles, D. 2002 "Activity Theory and System Design: A View from the Trenches", Journal of Computer Supported Cooperative Work, vol. 11, no. 1-2, s.55-80.

Foucault, M.,1994. Viljen til viden. Seksualitetens historie. 1. Danmark: Det lille Forlag, 97-108.

Foucault, M. 2002. Overvågning og Straf. Finland: Det lille Forlag, s7-14 (Indledning) og s.211-247. (kapitel 3: Panoptismen).

Garfinkel, H. 1967, Studies in Ethnomethodology, s.35-75 + s.186-208

Engeström, Y & Miettinen, R. 1999, "Introduction". I Engeström, Y et al (eds) Perspectives on activity theory, Cambridge, Cambridge University Press, , s.1-12.

Engeström, Y 1999 "Activity theory and individual and social transformation", I Engeström, Y et al (eds) Perspectives on activity theory, Cambridge, Cambridge University Press, s.19-38.

Engeström, Y. 1990, Developmental Work Research as Activity Theory in Practice: Analyzing the Work of General Practitioners. I Y. Engeström, Learning, Working and Imagining, s69-106

Engeström, Y. 1990, "When is a Tool? Multiple Meanings of Artifacts in Human Activity", I Y. Engeström, Learning, Working and Imagining, s171-195.

Engeström, Y. 1999, "Innovative learning in work teams: Analyzing cycles of knowledge-creation in practice". I Engeström, Y et al (eds) Perspectives on activity theory, Cambridge, Cambridge University Press, s.377-404.

Hayes, N. 2001, "Boundless and Bounded Interactions in the Knowledge Work Process: the Role of Groupware Technologies". Information and Organization, vol. 11., s.79-101.

Heath, C. & Luff, P. 1996, "Documents and Professional Practice: ‘Bad' Organisational Reasons for ‘Good' Clinical Records". Proceedings of Computer Supported Cooperative Work, ACM, s.354 - 363

Jenkins, R. 2000, "Categorization: Identity, Social Process and Epistemology".
Current Sociology, vol. 48, no. 3, s7 - 25

Jenkins, R. 2004, "Organising Identification". I, Jenkins, R. Social Identity, Routledge, s.139-151.

Jones, O. 2000, "Scientific management, culture and control: A first-hand account of Taylorism in practice". Human Relations, vol. 53, no. 5, s.631-653

Karreman, D. & Mats Alvesson 2004, "Cages in Tandem: Management Control, Social Identity, and Identification in a Knowledge-Intensive Firm". Organization, vol. 11, no. 1, s.149-175.

Kræmmergaard, P. and J. Rose (2005). Managing the ERP Implementation Journey - change in discourse from classical IT project to technology-driven organizational change initiative. Aarhus, Aarhus Business School.
Latour, B. (1992). Where are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts. In Bijker, W. E. og Law, J. (eds), Shaping Technology/Building Society. Cambridge (Mass) & London, MIT Press, s.225-58.
Latour, B. 1986, "The Powers of Association". I Law, J. (ed), Power, Action, and Belief: A New Sociology of Knowledge?. London: Routledge, s.264-80

Markus, L. 1983. "Power, Politics, and MIS Implementation." Communications of the ACM, vol. 26, no. 6, s.430-444.

Markus L. 2004, "Technochange management: using IT to drive organizational change". Journal of Information Technology, vol. 19, no. 1, s.4-20

Markussen, R., Etnometodologi. I Jensen, C. B., Lauritsen, P. & Olesen, F. (eds), Introduktion til STS, Reitzel, København, s.119-138.

Morgan, G. 1980, "Paradigms, Metaphors, and Puzzle Solving in Organization Theory." Administration Science Quarterly, vol. 25, no. 4, s.605-22.

Neu, Dean & Elisabeth Ocampo Gomez, Cameron Graham Monica Heincke, 2006. ""Informing" technologies and the World Bank". Accounting, Organizations and Society. vol. 31, no. 7, s.635-662.

Nickols, F. W. (2000). The knowledge in knowledge management. In Cortada, J.W. & Woods, J.A. (Eds) The knowledge management yearbook 2000-2001 (pp. 12-21). Boston, MA: Butterworth-Heinemann.

Nonaka, I. and H. Takeuchi (2000), "Classic Work: Theory of Organizational Knowledge Creation". I Morey, D., Maybuny, M. og Thuraisingham, B. (eds), Knowledge Management: Classic and Contemporary Works, MIT Press: Cambridge. s.139-182.

Olesen, F. & Kroustrup, J. 2006, "ANT - Beskrivelsen af heterogene aktør-netværk." I Jensen, C. B., Lauritsen, P. & Olesen, F. (eds), Introduktion til STS, Reitzel, København, s.63-92.

Orlikowski, W.J. (1991), "Integrated information environment or matrix of control? The contradictory implications of information technology", Accounting Management and Information Technologies, vol. 1, no.1, s.9-42.

Orlikowski, W. & Hoffman, J. D. 1997, "An Improvisational Model for Change Management: The Case of Groupware Technologies", Sloan Management Review, vol. 38, no. 2, s.11-21.

Pruijt, H. 2000, "Repainting, Modifying, Smashing Taylorism", Journal of Organizational Change Management, vol. 13, no. 5, 2000, s.439-451.

Rose, N. 1996, "Governing "advanced" liberal democracies". I Barry, A, Osborne, T. og Rose, N. (eds) Foucault and political reason : liberalism, neo-liberalism and rationalities of government, London : UCL Press, 1996, s.37-64.

Schmidt, K. 1997, "Of Maps and Scripts. The status of formal constructs in cooperative work", Proceedings of GROUP, ACM: Phoenix, s.138-47.

Smircich, L. and Morgan, G. (1982), "Leadership: the management of meaning", Journal of Applied Behavioural Sciences, vol. 18, no. 3, s.257-63.

Strauss Anselm, 1993. Continual Permutations of Action. Aldine de Gruyter: USA. Kapitel 1: Assumptions of a Theory of Actions, s19-46 + Kapitel 3 (dele af): Work and the Intersection of Forms of Action, s81-97.

Strauss, Anselm, 1978. "A Social World Perspective", Studies in Symbolic Interaction, vol.1, s.119-128.

Tynell, J. 2001: »Det er min egen skyld« - nyliberale styringsrationaler inden for Human Ressource Management. Tidsskrift for ARBEJDSLIV, 4. årg., nr. 2, s.7-25.

Weick, K. E: Sutcliffe, K. M. og Obstfeld, D. 2005, "Organizing and the Process of Sensemaking". Organization Science, vol. 16, no. 4, July-August 2005, s.409-421

Wenger, E., "Communities of Practice and Social Learning Systems". Organization, vol. 7, no. 2, s.225-46.

Wilson, F.A. 1994, "Computer Based Systems and Organizational Structures: Designing the Ghost in the Machine." I Baskerville, R. et al (eds.) Transforming Organizations with Information Technology, North-Holland, Amsterdam, s.343-355.

Wilson, F. A 1995, "Managerial control strategies within the networked organization", Information Technology & People, vol. 8, no. 3, s.57-72.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveformen er skriftlig med nærmere bestemmelser:
Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) er prøven en fri skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre
studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. I en gruppe indgår normalt 2-4 studerende. Omfanget er 20-25 sider pr. studerende. Opgaven kan, efter aftale med eksaminator, udarbejdes i tilknytning til eksterne partnere, eksempelvis en virksomhed eller lignende.

Prøveform: Fri skriftlig opgave.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 20 ECTS-point

b) Prøven er en bunden skriftlig opgave. Omfanget af opgaven er 30-35 sider.

Prøveform: Bunden skriftlig opgave.
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 20 ECTS-point