Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium generale ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: Efterår 2009
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23059

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og analytiske færdigheder inden for følgende områder:

  • viden om centrale videnskabsteoretiske traditioner og positioner, herunder empirisme, rationalisme, hermeneutik og fænomenologi.
  • kendskab til væsentlige videnskabelige problemstillinger af filosofisk, idéhistorisk, teoretisk og videnskabelig-metodologisk art, herunder også til humanioras historiske og aktuelle status som lærdoms- og videnskabsinstitution.
  • Kendskab til videnskabs- og teknologifilosofiske begreber om sammenhænge mellem videnskab, menneske og teknologi.

De studerende skal opnå kompetencer i form af færdigheder indenfor følgende områder:

  • Systematisk kunne behandle erkendelsesteoretiske emner, eksempelvis forholdet mellem data og tænkning, repræsentation og virkelighed.
  • Kunne føre en kritisk, traditionsbevidst diskussion om de informationsvidenskabelige positioners grundlag, placering og bæredygtighed.
  • Kunne anvende centrale videnskabsteoretiske begreber og teorier til beskrivelse af relationerne mellem menneske, videnskab og teknologi.

Formålet med disciplinen er at erhverve sig en række sammenhængende begreber til en kritisk bedømmelse af det teoretisk-filosofiske grundlag under informationsvidenskabens forskningstraditioner og positioner. Disciplinen består af en indføring i videnskabsteoretiske problemstillinger af såvel
fagrelateret som generel humanistisk, natur- og samfundsvidenskabelig art. Der lægges særlig vægt på behandlingen af problemstillinger, som spiller en central rolle i informationsvidenskabelige kontekster, herunder hvilke almene opfattelser af menneske, viden, artefakt og virkelighed, der bliver forudsat i fagvidenskabelige teorier om informationsteknologi.

Indhold

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer oversigtligt kendskab til væsentlige videnskabelige problemstillinger af filosofisk, idéhistorisk, teoretisk og videnskabeligmetodologisk art, herunder også til humanioras historiske og aktuelle status som lærdoms- og videnskabsinstitution.
  • demonstrerer kendskab til sammenhænge og forskelle mellem humanistiske, naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige opfattelser af videnskab.
  • demonstrerer kendskab til samspillet mellem informationsvidenskab og viden.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Finn Olesen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussioner og øvelser.

Litteratur

- Søren Kjørup: 'Kap: 4 - Naturvidenskaben som forbillede' fra Menneskevidenskaberne, 1996. 18 s.

- Immanuel Kant: 'Indledning' fra Kritik af den rene fornuft. 1966 (1781). 18 s.

- Dan Zahavi: ‘Indledning' fra Spørgsmålet om teknikken - og andre skrifter. 1999. 23 s

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i informationsvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: Skriftlig.
Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er prøven en fri skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Der kan højest indgå 3 studerende i en gruppebesvarelse. Omfanget er 12-15 sider pr. eksaminand. Opgaven kan ikke udarbejdes i
tilknytning til eksterne projekter (fx samarbejder med virksomheder).

Prøveform: Fri skriftlig opgave.
Censur og bedømmelse: Intern censur, 7-skala.
Vægtning: 10 ECTS-point

b) Prøven er en bunden, skriftlig opgave i et af eksaminator godkendt pensum, af et vejledende omfang på 500 sider. Omfanget er 20-25 sider. På baggrund af pensum stilles mindst fire og højest seks spørgsmål. Heraf besvarer eksaminanden efter eget valg et af spørgsmålene.

Prøveform: Bunden skriftlig prøve.
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse.
Censur og bedømmelse: Intern censur, 7-skala.
Vægtning: 10 ECTS-point