Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Webkommunikation - design, branding, troværdighed og storytelling ba ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: bachelor  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge: Fredag kl. 11-14. Lokale meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: 20  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27541

Formål

Formål (læringsmål som indgår i vurderingen af prøvepræstationen):
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende:
- Har indblik i centrale dele af fagets genstandsområde, teoridannelser og metoder.
- Kan anvende og formidle refleksioner over teorier og metoders anvendelse på genstandsområdet.
- Kan kombinere flere teoretiske tilgange til webkommunikation.

 

Indhold

Effektiv webkommunikation kræver en bred vifte af kvalifikationer. Kurset tilbyder en kritisk og analytisk introduktion til webkommunikationens teoretiske felter. Sideløbende vil vi arbejde praktisk og konstruktivt med webkommunikation i mindre workshops og øvelser. Det praktiske arbejde vil forberede de studerende til at kunne arbejde med et praktisk projekt som eksamensopgave.

Konkret vil vi arbejde teoretisk og praktisk med flg. emner:

Interfacedesign: Det visuelles udtryk og komposition i sitets helhed.

Storytelling og oplevelsesdesign: Hvordan kommunikerer vi ved at iscenesætte budskabet visuelt, auditivt og tekstuelt

Troværdighed og branding: Via retorikken tager vi et samlet blik på kommunikationspraksissen. Hvordan kan retorik og storytelling indgå som brandingstrategi?

Website usability: Vi fokuserer på metoder, der kan situere brugeren og evaluere interfacet og websitets kontekst. Vi vil også kigge kritisk på usability-traditionens blinde vinkel: at godt design ikke nødvendigvis er lig med at knappen er anbragt det perfekte sted, men at "knappens" placering i stedet underbygger sitets funktion og formål.

 

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først tilmelde sig eksamen i bachelorprojektet, når samtlige prøver på grunduddannelsens 1. og 2. år er bestået.

 

Underviser

Christian Winther Bech

 

Undervisnings- og arbejdsform

Første halvdel af forløbet vil bestå af 5-6 undervisningsgange m. oplæg fra underviseren/gæsteundervisere. I tilknytning hertil vil gruppearbejde (evt. med opfølgende studenteroplæg) kunne indgå.

Anden halvdel af forløbet vil primært bestå af selvstændigt arbejde med det valgte eksamensprojekt (gerne gruppeopgaver), herunder arbejdet med teori og analyse. Undervejs vil der være gruppevis vejledning hos underviseren. Hen mod slutningen af forløbet vil der være afsat 2 undervisningsdage, hvor de studerende skal give gensidig feed-back på hinandens projekter.

 

dansk

 

Litteratur

Eksempler:
- Hoff-Clausen, Elisabeth: "Online ethos. Politikeres, bloggeres og brugerfællesskabers webretorik", SLBooks, 2008
- Thyssen, Ole: "Æstetisk ledelse om organisationer og brugskunst", Gyldendal, Kbh, 2003
- Jordan, Patrick W.: An Introduction to Usability, Taylor & Francis Ltd, 1998
- Dunne, Anthony: Hertzian Tales: Electronic Products, Aesthetic Experience and Critical Design, RCA Computer Related Design Research, 1999
- Garrett, Jesse James: "The Elements of User Experience", New Riders, 2002
- Andersen, SE: A brand new world-a new brand world: fire perspektiver på brands og branding, Center for Virksomhedskommunikation, 2006

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

ja, gerne

 

Kan indgå i uddannelsen som:

BA-projekt.

 

ECTS-vægt

15

 

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i informationsvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


I følge studieordningen