[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At den studerende udvikler en konkret undervisningsorganisering eller et konkret produkt ved at inddrage såvel teori som erfaringer med empirisk undersøgelse af teknologianvendelse. Modulet trækker således på de teoretiske, metodiske og empiriske færdigheder og kompetencer, de studerende har opbygget gennem tidligere moduler. Hensigten med modulet er at den studerende kan forberede sit specialearbejde ved at arbejde med sit specialetema ud fra et it-didaktisk designperspektiv, med særlig vægt på den teknologiske side.
Modulet sætter de studerende i stand til at designe og (videre)udvikle teknologier ud fra et didaktisk perspektiv - eksempelvis undervisningsmaterialer og eLæringsplatforme eller at tage eksisterende teknologier i konkret anvendelse - hvorved den studerende bliver i stand til at:
- Analysere og vurdere samt formulere anbefalinger til (videre)udvikling af konkrete, eksisterende teknologier eller analysere og vurdere samt formulere reflekterede anbefalinger af, hvordan en eksisterende teknologi kan indgå i konkrete it-didaktiske design (undervisningssituationer).
- Designe og (videre)udvikle teknologier på et lærings-, didaktisk- og organisationsteoretisk grundlag.
De tre workshops i "Teknologiorienterede workshops 1" sigter alle mod at kombinere et teknologisk og it-didaktisk design perspektiv, ved at give de studerende hands-on erfaringer med eksisterende teknologi såvel som med den nyeste front-teknologi, samt med iværksættelse af innovative og eksperimenterende it-didaktiske designs.
Teknologien ændrer sig fra redskaber til at være allestedsnærværende omgivelser og muligheder og Forandringshastigheden øges konstant. Det stiller store krav til den enkeltes kompetencer for livslang og selv-initieret læring. Den første workshop fokuserer på deltagernes strategier i mødet med ny og ukendt teknologi, evnen til at udforske og stille spørgsmål, forudsætningerne for at kunne se potentialer og dermed for at kunne (re)diaktisere teknologien. Den næste workshop tager fat i Mindmap- og repræsentationsteknologier til understøttelse af ide- og udviklingsprocesser. Formålet er at designe læremidler til kreativ teknologiudvikling og innovationsprocesser. Den tredje workshop har temaet it-didaktisk design af digitale læringsomgivelser, her mobile spaces der konstrueres som helheder af fx interaktiv tavle og mobile teknologier. Vi arbejder med at identificere og udnytte potentialer for anvendelse og af konkrete læringsomgivelser i et it-didaktisk perspektiv.
I løbet af modulet udvikler den studerende et konkret produkt. Med produkt menes enten a) en mock-up (med en skitsering til et fuldt design), b) en prototype eller c) et færdigt produkt.
ingen
Modulansvarlig Karin Levinsen ( kale@dpu.dk )
Workshops og vejledning.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Annonceres senere
Ved deltagelse i alle tre workshops - svarende til 15 ECTS - kan den studerende aflægge eksamen i henhold til gældende studieordning.