[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mål et er at den studerende erhverver sig viden om feltets relevante forskningsmetoder og videnskabsteoretiske positioner samt kvalificerer sin almene videnskabsteoretiske forståelse og derved bliver i stand til at:
- Uddrage og metodisk reflektere centrale, teoretisk baserede tolkninger af en empirisk undersøgelse.
- Reflektere over centrale videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger.
- Vælge og argumentere for eget videnskabsteoretisk ståsted.
- Forstå og anvende centrale, almene videnskabsteoretiske og forskningsmetodiske begreber.
- Designe, planlægge og gennemføre en teoretisk-baseret empirisk undersøgelse af it-anvendelse i relation til undervisning og/eller læring og/eller kommunikation, videndeling og samarbejde.
I dette modul introduceres til centrale, almene videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger.
Desuden tilegner den studerende sig et kendskab til feltets forskningsmetoder, eksempelvis internet-baserede surveys, interventionsforskning/designforskning og videoanalyse, der er specifikt knyttet til anvendelse af teknologi i undervisningssammenhænge. Den studerende designer, tilrettelægger og gennemfører en teoretisk baseret empirisk undersøgelse. De metodemæssige overvejelser i relation til gennemførelsen af den studerendes empiriske undersøgelse fremstilles i den opgave, der er eksamensformen på modulet.
ingen
Modulansvarlig: Karin Levinsen ( kale@dpu.dk )
Kurset afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner. Kurset kører som udgangspunkt efter en 10-16 model. Det vil sige at lærer og studerende i fællesskab disponerer over timerne fra 10-16, på en sådan måde at det svarer til tre lektioner af 45 min. med forelæsning/klasse undervisning, og tre lektioner med øvelser.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Kompendie kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
Undervisningsplan i pdf format
Se studieordningen for yderligere information