[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
• kan analysere og diskutere væsentlige tekster og forfatterskaber og sætte dem ind i en litteratur- og idehistorisk sammenhæng
• har kendskab til hovedtrækkene i italiensk kultur og litteratur fra perioden
• er i stand til at redegøre for valget af problemstilling
• kan argumentere for den valgte teksttilgang ved anvendelse af relevant teori og begrebsapparat
• udviser evne til selvstændigt at identificere og tilegne sig relevante stofområder
• udviser selvstændighed i sit valg af analytisk metode
Formålet med disciplinen er at give en indføring i centrale dele af Italiens litteratur og kultur i perioden fra 14. til 16. århundrede gennem læsning af originale tekster. Der lægges især vægt på centrale forfatterskaber, genrer og værker inden for Renæssance (i bred forstand). Tekstlæsningen ledsages af læsning af litteratur- og kulturteoretiske værker som anvendes ved analysen af de pågældende tekster.
Ingen
NN (fagleder Alexandra Kratschmer)
Undervisningen foregår på hold og omfatter læsning af primær- og sekundærtekster, holddiskussioner samt forelæsninger fra underviseren.
Dansk og italiensk
Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana , torino, Einaudi
Den studerende opgiver et repræsentativ pensum på mindst 350 NS primærlitteratur og 350 NS sekundærlitteratur baseret på de i undervisningen gennemgåede tekster eller tilsvarende tekstmateriale. Ved forberedelsestidens begyndelse får den studerende udleveret et eller flere tekststykker samt et eller to spørgsmål med tilknytning dertil. Prøven former sig som en dialog mellem den studerende og eksaminator og tager udgangspunkt i de udleverede tekststykker og spørgsmål.