[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Eksaminanden skal kunne demonstrere et indgående kendskab til emneområdet blandt andet ved at formidle sine kritiske overvejelser angående udvælgelsen og behandlingen af en række relevante kilder af forskellig type.
Vi vil i dette forløb først se på Japans historie i det 19. og 20. århundrede generelt og sidenhen fokusere på to centrale emner i Japans moderniseringsproces religion og identitet. Buddhisme og Shintoisme, samt identiteter som samurai, bonde, købmand, geisha, Eta/Buraku, Ainu, mand, kvinde og barn spiller alle en afgørende rolle i dette forløbs Japanhistorie. Diskussionerne om religion og identitet anvender vi til at se på sammenhænge og overgange omkring året 1868 for at vurdere dette års betydning for det moderne Japans udvikling. Hver studerende skal i semestrets løb skrive en ti siders opgave og flere elementer af opgaveskrivningen såsom kildeudvælgelse og kritik vil indgå sammen med den færdige opgave i en portfolioeksamen til en samlet bedømmelse.
Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Emneområderne og prøven i Feltrapport når disciplinerne Introduktion til Japans historie, Introduktion til Japans samfund og kultur og Metode er bestået.
Annette Skovsted Hansen
Undervisningen foregår som holdundervisning med forelæsninger og deltageroplæg
FÆLLESPENSUM TIL SALG I STAKBOGLADEN I NÆVNTE RÆKKEFØLGE:
1. Tipton, Elise K. Modern Japan: A Social and Political History. London og New York: Routledge, 2002.
2. Thal, Sarah. Rearranging the Landscape of the Gods: The Politics of a Pilgrimage Site in Japan,
1573-1912. Chicago & London: The University of Chicago Press, 2005.
3. Howell, David L.. Geographies of Identity in Nineteenth Century Japan. Berkeley, Los Angeles,
London: University of California Press, 2005.
FÆLLESPENSUM TIL KØB PÅ INTERNET http://www.denjyskehistoriker.dk
Eller i DJHs kontor på historie, bygn. 410, lokale 260, tirsdage kl. 10.
Japan i verden, Den Jyske Historiker. Nr. 106-107. (December 2004)