Landbrugets påvirkninger af natur- og miljøstanden i vandområder og oplande ( efterår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelorkursus
-
Semester/kvarter:
2. kvarter
-
Timer per uge:
6
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
27047
Formål
Formålet med kurset er at give de studerende teoretisk og praktisk indsigt i hvordan miljøtilstanden overvåges og vurderes i vandløb og ådale og hvordan mængden og betydningen af landbrugets næringsstofemissioner opgøres og vurderes, hvordan oplandsanalyser gennemføres i forhold til EU´s Vandramme Direktiv, samt effekter af forskellig management tiltag, herunder restaurering og naturgenopretning af vandløb og ådale. Det er endvidere formålet, at introducere de studerende til hvordan overvågningsdata indsamles i felten, bearbejdes og analyseres ved hjælp af forskellige beregningsmetoder og deskriptiv statistisk, samt introducere arbejdsmetoder og værktøjer til brug for gennemførelse af oplandsanalyser med anvendelse af overvågningsdata og kortmateriale i GIS fra udvalgte cases.
Læringsmål
Når kurset er færdigt forventes de studerende at kunne:
-
Beskrive og relatere de vigtigste miljø tilstandsvariable indenfor hydrologi, fysiske forhold, vandkemi og økologi som anvendes i overvågningen af de ferske vande.
-
Beskrive referencetilstanden fysisk, kemisk og biologisk i de ferske vande.
-
Identificere sammenhænge mellem miljø tilstandsvariable i ferskvand.
-
Identificere de vigtigste kilder, mobiliserings og transportprocesser som kobler landbrugets stofemissioner til miljøtilstanden i de ferske vande.
-
Redegøre for klimaets betydning for miljø tilstandsvariable, herunder hvilke processer der kobler klima og miljøforhold i de ferske vande.
-
Forklare kravene i EUs Vandramme Direktiv for miljø- og naturtilstanden i de ferske vande.
-
Analysere vandløbsoplande i form af basisanalyser relateret til EUs Vandramme Direktiv.
-
Anvende værktøjer til at beskrive og vurdere indsamlede overvågningsdata, herunder beregningsmetoder og deskriptive statistiske metoder.
-
Redegøre for effekter både direkte og afledte af en række miljø- og naturvirkemidler, som etablering af randzoner langs vandløb og søer, nye vådområder, vandløbsrestaurering og vandløbsvedligeholdelse.
Indhold
Følgende emner vil blive gennemgået i kurset:
-
Moniteringsprogrammer i ferskvand - design og indhold.
-
Interaktioner mellem grundvand og overfladevand.
-
Metoder og værktøjer til opgørelse af næringsstofstoftransport og principper for opstilling af massebalancer.
-
Metoder til kortlægning af fysiske forhold i vandløb og ådale, herunder hydrologi, sedimenter, sedimenttransport og habitater.
-
Metoder til sammenstilling og analyse af overvågningsdata.
-
Dynamik og kildeopsplitning af næringsstoffer i ferskvand, herunder betydningen af forskellige transportveje og kortlægning af risikoområder for tab af næringsstoffer.
-
Sammenhænge mellem miljøvariable og den økologisk tilstand i vandløb og ådale.
-
Næringsstofomsætnings- og tilbageholdelsesprocesser i ferskvandssystemer og vådområder.
-
Gennemgang af kravene i EUs Vandramme Direktiv og betydning heraf for kvalitetskrav og overvågningen af de ferske vande.
-
Betydning af fysiske forhold og sedimenttransport i ferskvand herunder metoder til habitatkortlægning.
-
Betydningen af klimaet, herunder klimaforandringer, for hydrologi, næringsstoftilførsel, -dynamik og -omsætning i ferskvand.
-
Restaurerings- og genopretningsmetoder i vandløb og ådale.
-
Ekskursion til restaureret vandløb og ådal med feltkursus i overvågningsmetoder.
Faglige forudsætninger
Ingen
Underviser
Brian Kronvang m.fl. fra DMU
Undervisnings- og arbejdsform
2 x 3 F/TØ per uge i 7 uger
Engelsk (eller dansk)
Litteratur
Sand-Jensen, K., Friberg, N. & Murphy, J. (eds.) 2006: Running Waters. Historical development and restoration of lowland Danish streams. National Environmental Research Institute, Denmark. 159 pp.
Udleveret originallitteratur.
Bedømmelse
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Mundtlig eksamen uden forberedelse (30 minutter)
-
Bedømmelse efter 7-trinsskalaen
-
Ekstern censor