[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset henvender sig til bachelorstuderende, der interesserer sig for dyrkning af tempererede, subtropiske eller tropiske landbrugsplanter og for, hvordan dyrkningen af disse påvirker natur og miljø. Kurset giver den studerende mulighed for at lave en selvstændig opgave om et emne indenfor dyrkning af landbrugsplanter, samspil mellem dyrkningsmetode, næringsstofudnyttelse, udbytte, afgrødekvalitet, natur og miljø eller samspillet mellem planter og skadevoldere. Det er målet, at den studerende efter kurset vil have opnået erfaring om indsamling og anvendelse af viden indenfor det pågældende emne samt have opnået færdigheder i skriftlig og mundtlig formidling.
Projektets konkrete indhold skal beskrives i samarbejde mellem den studerende og vejlederen. Indholdet nedskrives i projekt-kontrakten.
Det forudsættes, at den studerende har gennemført et eller flere fag på en relevant bacheloruddannelse og dermed har et fagligt og metodisk grundlag for at gennemføre projektet. Desuden forudsættes det, at den studerende har interesse for at udvikle dine egne kompetencer til projektarbejde samt skriftlig og mundtlig formidling.
Kursusansvarlig: Elly Møller Hansen, e-mail: elly.m.hansen@agrsci.dk.
Hovedparten af undervisningsaktiviteten består i selvstændigt projektarbejde understøttet af vejledning fra en faglig vejleder. Gennem en problemanalyse skal den studerende udarbejde problemformulering og disposition, der skal godkendes af vejlederen. Med oplæg fra den studerende aftales en arbejds- og tidsplan for projektet. Der aftales faste vejledermøder, hvor til den studerende udarbejder et skriftligt oplæg for progression og tidsplan. Rapportudarbejdelsen foretages selvstændigt. Den enkelte studerende er ansvarlige for sin egen rapport, men der opfordres til, at to eller flere studerende samarbejder om udarbejdelsen af rapporterne og den mundtlig fremlæggelse af rapporterne. Rapporten afleveres inden eksamensperioden i det respektive semester og indholdet fremlægges mundtligt ved prøven.
Dansk, men der indgår engelsksprogede undervisningsmaterialer.
Litteraturen til projektet søges selvstændigt under vejledning. Omfang og faglig tyngde af litteratur, der forventes inddraget i opgaven, fastsættes sammen med vejleder under hensyntagen til opgavens omfang.
Prøveform: Fremlæggelse af rapporten ved 15 min. indlæg ved hjælp af f.eks. PowerPoint og derefter 15 min. dialog mellem den studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i rapporten. Bedømmelse: Ekstern censur og den danske 7-trinsskala. Ved bedømmelsen vægtes rapporten og den mundtlige del ligeligt. Forudsætning for at kunne indstille sig til prøven er, at den studerende har afleveret den skriftlige rapport inden eksamensperioden i det respektive semester.