[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Med en jordbrugsfaglig indfaldsvinkel vil du opnå et grundlæggende kendskab til jordens fysiske, kemiske og biologiske egenskaber og dermed opnå en indsigt i jordens rolle for planteproduktion og påvirkning af det omgivende miljø.
Ved afslutning af kurset kan du:
Forklare sammenhængen mellem jorddannelsen og jordens egenskaber
Redegøre for den dyrkede jords fysiske, kemiske og biologiske egenskaber
Udføre kvantitative beregninger af simple jordfysiske og -kemiske processer
Redegøre for mekanismerne bag transport og tab af næringsstoffer og miljøfremmede stoffer
Relatere problemstillingerne til en landbrugsfaglig synsvinkel
På kurset arbejder vi med de grundlæggende betingelser for jorddannelsen samt principperne i jordklassificeringen. Vi fokuserer på jordens fysiske egenskaber, herunder de basale koncepter for transport og tilbageholdelse af vand og opløst stof, samt luftskifte og varmeledning i rodzonen. Du gennemgår jordens egenskaber set i forhold til jordkolloider, organisk stof samt de vigtigste plantenæringsstoffer. Du arbejder med kvantitets-/intensitetsrelationer for en række stoffer, herunder sorptionsfænomener, ionbytning, redoxreaktioner samt forsuringsprocesser. Slutteligt vil du gennemgå de primære trusler jorden udsættes for såsom erosion, pakning, samt reduktion af organisk stof. I undervisningsforløbet vil vi arbejde med de omtalte emner med henblik på såvel planteproduktion som miljøpåvirkning.
Calculus 1+2, Almen kemi. Kurset henvender sig i høj grad til dig, der har planer om at gennemføre en Master i Agro-Environmental Management eller Agrobiologi.
Bo Vangsø Iversen ( bo.v.iversen@agrsci.dk ).
Forelæsninger, projektarbejde, øvelser samt ekskursion.
Dansk (undervisningsmaterialet er på engelsk).
Brady, N.C. & Weil, R.R. 2004: Elements of the Nature and Properties of Soils. Pearson/Prentice Hall. ellerHillel, D. 2008: Soil in the Environment. Elsevier/Academic Press.
Projektarbejde kan laves i grupper maks. antal studerende pr.
gruppe 2-3. 4 timers individuel skriftlig eksamen. Bedømmes
efter 7-trinsskalaen. Intern censur. Der gives en samlet bedømmelse på baggrund af projektarbejdet og den skriftelige eksamen.