Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Introduktion til journalistikforskning med praktik ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 26772

Formål

Formålet med dette fag er at sætte en akademisk ramme for den studerendes praktikophold på et medie eller i en organisation. Faget skal sætte den studerende i stand til at kunne reflektere over sit praktikforløb og analysere både sin egen rolle og praktikstedets praksis i en journalistikfaglig og/eller kommunikationsmæssig sammenhæng ud fra et pensum, der opgives ved semesterstart.
Praktikopholdet bliver arrangeret af den studerende selv og skal vare mindst 200 timer.

 

Indhold

Faget introducerer den studerende til udvalgte temaer inden for journalistikforskning og giver den studerende lejlighed til at anvende teorien på mindre case-studier. Temaerne stammer primært fra studier inden for journalistisk sociologi og berører emner som underliggende dynamikker og strukturer i journalistisk arbejde, nyhedskriterier, valg og fravalg af historier, kilderelationer og kildestyring.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Kirsten Sparre

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som e-læring via AULA. Forløbet består af fire moduler af 3-4 ugers varighed, hvor de studerende skal læse tekster, løse en konkret opgave og bagefter bidrage til en fælles refleksion over opgaven.
For at kunne gå til A-prøven i faget er det en forudsætning, at den studerende har deltaget aktivt i forløbet ved at have afleveret alle opgaver og bidraget til refleksioneren i fobindelse med hver opgave.

 

dansk

 

Litteratur

Litteraturlisten stammer fra det modul, der blev udbudt i foråret 2010. Der kan komme ændringer inden studiestart.

Modul 1: Introduktion til journalistikforskning og kan man bruge det i kommunikationsarbejde også?

Michael Schudson: "The Sociology of News Production" i Berkowitz (ed.): Social Meanings of News: A Text-Reader, Sage, 1997, pp. 7-22

Ida Schultz: Bag nyhederne - værdier, idealer og praksis, Forlaget Samfundslitteratur, 2006
Kapitel 3: Nyhedssociologi i et feltperspektiv, s. 71-98

Lars Kabel: Dansk journalistikforskning 2002-2007, Dagspressens Fond, 2008

Nete Nørgaard Kristensen: Kommunikationsbranchens medierelationer - profesionelle netværk, kommunikationsfaglige perspektiver og mediedemokratiske konsekvenser, Working paper no. 19, MODINET, 2005
Kapitel 2: Teoretisk og forskningsmæssig kontekst, s. 4-16
Kapitel 5: Arbejdsopgaver - medierne i kommunikationsarbejdet, s. 34-50

Modul 2: Underliggende dynamikker og strukturer i journalistisk arbejde

Gaye Tuchman: Making News: A Study in the Construction of Reality, The Free Press, 1978
Chapter 2: Space and the News Net, pp. 15-31

Mark Fishman: "News and Nonevents: Making the Visible Invisible" i Berkowitz (ed.): Social Meanings of News: A Text-Reader, Sage, 1997, pp. 210-229

John H. McManus: "The First Stage of News Production: Learning What's Happening" i Berkowitz (ed.): Social Meanings of News: A Text-Reader, Sage, 1997, pp. 286-299

Andy Williams: Mapping the Field: Specialist science news journalism in the UK national media, Cardiff University, 2010
chapter 7: The balance between "diary stories" and "original journalism", pp 42-48

Kirsten Sparre: Journalisters brug af Internettet til research på kommunalpolitik, Working Paper no. 17, Modinet, 2005

Kirsten Sparre: En bryllupsdag med mange facetter, Vidensbase om journalistik, www.update.dk, 2009

Modul 3: Nyhedskriterier, valg og fravalg

Deirdre O'Neill, Tony Harcup: "News values and selectivity" in Wahl-Jorgensen/Hartnitzsch (eds.): The Handbook of Journalism Studies, Routledge, 2009, pp. 161-174

Gitte Gravengaard: En nyhed er en nyhed, phd-afhandling, Københavns Universitet, 2008
kapitel 7: Syv faktorer som påvirker vurderingen af historie-ideer, s. 131-176

Ida Schultz: Bag nyhederne - værdier, idealer og praksis, Forlaget Samfundslitteratur, 2006
kapitel 5: Positionering af nyhederne, s. 129-157

Jannie Møller Hartley: "Netjournalistik: Uden saks og klister..." i Brink Lund, Willig og Blach-Ørsten (red.): Hvor kommer nyhederne fra?, Forlaget Ajour, 2009, s. 149-161

Modul 4: Kilder og kildestyring

Nete Nørgaard Kristensen: Journalister og kilder - slinger i valsen?, Forlaget Ajour, 2004
Kapitel 2: Journalister og kilder i et fagligt perspektiv, s. 49-86
Kapitel 3: Journalister og kilder i virkelighedens verden, s. 87-128

Annegrete Skovbjerg og Søren Schultz Jørgensen: Dagpressens kilder, CFJE rapport, 2006
Sammenfatning, s. 5-6
Kapitel 2: Kilderne, s. 19-30

Kirsten Sparre: Politiet som kilde, CFJE-rapport nr. 4, 2002
Indledning, s. 3-10
Kapitel 2: Noget for noget, s. 18-35

Annette Arno: How the Press Uses and Values Public Relations and Other Media Resources,
Cision Inc. and The George Washington University Graduate School of Political Management Strategic Public Relations Program, 2009
Sekundær litteratur:

Ida Schultz: Bag nyhederne - værdier, idealer og praksis, Forlaget Samfundslitteratur, 2006
kapitel 1-2, 4, 6-8

Nete Nørgaard Kristensen: Kommunikationsbranchens medierelationer - profesionelle netværk, kommunikationsfaglige perspektiver og mediedemokratiske konsekvenser, Working paper no. 19, MODINET, 2005, kapitel 1, 3-4, 6-11

Andy Williams: Mapping the Field: Specialist science news journalism in the UK national media, Cardiff University, 2010 kapitel 1-6, 8-11

Kirsten Sparre: Politiet som kilde, CFJE-rapport nr. 4, 2002, kapitel: 1, 3-6

Annegrete Skovbjerg og Søren Schultz Jørgensen: Dagpressens kilder, CFJE rapport, 2006,
kapitel: 1, 3-6

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Forventes at have indgået praktikaftale

 

Kan indgå i uddannelsen som:

cand. public.: valgfag

 

ECTS-vægt

10 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen