Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Talesprog - medier, magt og mangfoldighed ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge: Tirsdag kl. 13-16. Lokale meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 26740

Formål

Formålet med kurset er at styrke den studerendes forståelse for skriftsprogets og talesprogets forskellige vilkår; og at fokusere på sprogets mangfoldighed med de særlige former og funktioner, der er i spil, når vi taler med hinanden. Blandt andet inddrages officielle normer for dansk sprog, og hvordan de fungerer i forhold til henholdsvis skrift- og talesprog. Sproget i danske medier igennem mange år brugt københavnsk som rettesnor for rigtigt og forkert dansk; uden at skelne klart mellem skrift og tale. Grundlaget for vurderingerne, reglerne, deres rækkevidde og den betydning, de får for talesproget i danske medier, diskuteres.

 

Indhold

Indhold og form vil tage udgangspunkt i underviserens forelæsninger; samt hyppige oplæg, som de studerende leverer ud fra opgaver, der relaterer til både empirisk materiale og teoretisk litteratur. Et udgangspunkt vil være, at sproget udgør en magtfaktor, der på få sekunder rangerer os ind på skalaer for troværdighed og social status. Opmærksomheden vil blive rettet mod talesprog fra forskellige egne i Danmark med fokus på karakteristika, der har betydning for vores sprogsamfund og for journalistisk formidling; herunder særlige karakteristika, som knytter sig til forskellige genrer.
Vi normerer og vurderer hinanden på baggrund af vores talesprog, og vi bruger uden tøven talesproget til at tildele hinanden stereotype roller. En problemstilling, som journalistikken konstant står midt i og nødvendigvis må forholde sig til. For at kunne beskrive relationer mellem sproglige former og funktioner vil elementære modeller til sprogbeskrivelse indledningsvis blive præsenteret.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Michael Ejstrup

 

Undervisnings- og arbejdsform

dansk

 

Litteratur

Litteratur vil blandt andet være (uddrag fra) nedenstående grundbogsmateriale. Samt artikler og ud¬drag fra Michael Ejstrups forskning i forbindelse med ph.d.-afhandling (2009) vedrørende danske talesprog i Vest-, Syd og Østdanmark. Præsentation af forskningen kan høres på www.dialekt.me (Dansklærerforeningens konference i Den Sorte Diamant den 26. februar 2009).

Litteratur:
Carroll, D. W. (1999). Psychology of Language, 3. ed. Brooks/Cole Publishing Company. Pacific Grove.
Ejstrup, M. (2009). Sproglig mangfoldighed længe leve. Det rum[me]lige sprog. Dansklærerforeningen.
Gregersen, F., I. L. Pedersen (eds). (1991). The Copenhagen Study in Urban Sociolinguistics. C. A. Reitzels Forlag. København.
Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole & J. L. Morgan. Eds. Syntax and Semantics, Vol. 3: Speech Acts. New York: Academic Press. 1975
Harley, T. (2001). The Psychology of Language, from data to theory. 2nd ed. Psychology Press Ltd. 27 Church Road, Hove East Sussex, BN3 2FA.
Hansen, E. (1991). Rigtigt og forkert dansk. In E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden? København: Amanda.
Husted, J. (1982). Austin og Searle: Talehandlinger. In P. Lübke. Red. Vor tids filosofi: Videnskab og sprog. København: Politiken,
Jacobsen , G. H., & Skyum-Nielsen. (1996/ 2007). P. Dansk sprog: En grundbog. København: Schønberg.
Kristiansen, T. (1996). Sprogholdning og sprogpolitik. In T. Kristiansen et al. Red. Dansk sproglære. København: Dansklærerforeningen.
Møller, E. (1991). Lad talesproget komme til orde! I E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden? København: Amanda
Nielsen, B. J. og Pedersen, K. M. (1991). Danske talesprog. Dialekter. Regionalsprog. Sociolekter. 1. udg. 1.opl. Gyldendal. København.
Pedersen, I. L. (1991) Dagligsproget - lokalsprog og klassesprog? I E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden?København: Amanda.
Petersen, N. R. (2005) Akustik. Tidl. www.cphling.dk/nrp/akustik
Rischel, J. (1995). Sprog og begrebsdannelse. P. I Lindgård Hjorth. Red. Sprog og tanke: Fire essays. København: Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Munksgaard.
Skyum-Nielsen, P. (2008). Godt dansk. DR og Syddansk Universitets¬for¬lag.
Skyum-Nielsen, P. (2005). Vellyden. DR og Syddansk Universitets¬for¬lag.
Sperber, D. I. & Wilson, D. (1990). Outline of Relevance Theory. Hermes: 5
(Ret til ændringer forbeholdes)

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Valgfag

 

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen