[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Faget bygger oven på Journalistisk metode og formidling ved at udvikle de studerendes evner til at idéudvikle, indsamle materiale, og prioritere og formidle journalistisk. De studerende øver sig i processen bag en udredende artikel/analyse fra idé til færdigt produkt, med afsæt i oplæg om idéudvikling, planlægning af research, og håndtering af komplekst kildemateriale - herunder større datamængder og statistik. Desuden får de studerende kendskab til redaktionelt samarbejde, og til hvordan artikler kan indgå i en større redaktionel sammenhæng gennem forløbets magasinproduktion.
Faget udbydes kun til studerende på kandidatuddannelsen i journalistik
Martin Vestergaard / Joan Husted
Undervisningen er tilrettelagt som en kombination af oplæg og værkstedsundervisning med øvelser og bundne opgaver.
Kramhøft, Peter (2000) "Journalistik med omtanke", Ajour kap. 5, 6, 8, 9, 10
Holm, Michael m.fl. "Find det på nettet", Ajour
Østlyngen, Trine m.fl . "Journalistikk, metode og fag", Oslo 1998.s. 11-29
Mulvad, Nils m.fl. "Vagthund i videnssamfundet". Ajour 2002 p. 34 - 70
Kock, Christian (red) "Forstå verden - politisk journalistik i fremtiden", Christian Kock (red), Samfundslitteratur 2002. p. 185-244
Jørgensen, Charlotte m.fl. "Argumentmodellen" - indføring i praktisk argumentation", Ingeniøren Bøger 2002
Lützen, Peter Heller "Argumentation ", uddrag fra "Det sproglige dansk,"
Dansklærerforeningen 2005
Eksamen er skriftlig og mundtlig og består af en skriftlig
opgave, hvor den studerende behandler en kompliceret
problemstilling i en journalistisk form, og en medfølgende
arbejdsrapport, hvor den studerende reflekterer over proces,
validitet, realiabilitet, fairness m.v. Indstilling til eksamen
forudsætter, at den studerende har løst de bundne opgaver
undervejs i forløbet tilfredsstillende. Omfang: 15 normalsider.
Der vil derudover være en mundtlig eksamination, der tager
udgangspunkt i den afleverede opgave. Opgaverne og den mundtlige
eksamination bedømmes samlet.