[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mandag kl. 9-12 i bygning 1455, lokale 127
kursusstart i uge 35
Markedsføringsrettens formål er at skabe og opretholde et sundt marked ved at sikre, at erhvervsvirksomhed udøves tilbørligt og rimeligt under hensyntagen til såvel andre erhvervsdrivende som i forhold til forbrugere og almene samfundsinteresser.
Markedsføringsretten er således et væsentligt juridisk område, der ud over at beskæftige sig med produktefterligninger, erhvervshemmeligheder og forretningskendetegn blandt meget andet også regulerer brugen af diskrimination i reklamer, sammenlignende reklame, brug af konkurrencer som led i markedsføringen, priskrig mellem konkurrenter, markedsføring til børn og unge, spam og brugen af betegnelser som "chok-pris", "gratis" og "lagersalg" i prismarkedsføring.
Formålet med kurset er at gøre de studerende fortrolige med reguleringen af markedsføringsretten, sanktionerne ved overtrædelse samt Forbrugerombudsmandens virksomhed.
Efter deltagelse i kurset skal de studerende være i stand til at redegøre for følgende:
Efter en indledende introduktion til og afgrænsning af markedsføringsretten vil navnlig følgende delemner blive behandlet:
Kursusforbud: 6160 Markedsret
Ekstern lektor Claus Barrett Christiansen og ekstern lektorvikar Nis Marinus Dommergaard
Holdundervisning
Dansk
Palle Bo Madsen: Markedsret Del 2 (5. udg. 2007), Erling Borcher og Frank Bøggild: Markedsføringsloven (2. udg. 2006).
Mundtlig, bedømt efter 7-skalaen med ekstern censur