[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan tilfredsstille følgende krav:
" Den studerende skal kunne demonstrere indsigt i og evne til at behandle centrale videnskabsteoretiske problemstillinger i forhold til faget.
" at den studerende demonstrerer problem- og metodebevidsthed og forståelse i sin fremstilling af emnet.
Disciplinen udgør to dele. Den første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifik til Klassisk Arkæologis rolle og udvikling.
Prøverne i modulet Introduktion til Antikken skal være bestået
Henning Høgh Laursen
Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden - fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.
Dansk
Vejledende litteratur:
Olaf Pedersen, Studium Generale. De europæiske universiteters tilblivelse , kap. 5 "Fra skole til Studium Generale" (s. 123 -153).
W.von Humboldt, "Ueber die innere und äussere Organisation der höheren wissenschaftlichen Anstalten in Berlin", i Werke in fuenf Baenden Bd IV, (s.255-266).
Karen Sonne Jacobsen, "Det ny humaniora. Om universitets opgaver i samfundet med humaniora som eksempel", i Maskell og Siggaard Jensen (red.), Universiteter for fremtiden - universiteterne og videnssamfundet , Rektorkollegiet, 2001, s.31-50.
Prøven er: Fri skriftlig hjemmeopgave (maks. 10 sider).