[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:" Indsigt i de vigtigste videnskabelige teorier og metoder inden for fagområdet" Kendskab til humanvidenskabernes teorihistorie" Viden om universitetets og humanviden-skabernes historiske og aktuelle rolle i kultur- og samfundslivet.
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:" Evnen til at reflektere over forskellige videnskabsteoretiske positioners styrker og svagheder i konkrete anvendelsessammenhænge" Evnen til kritisk refleksion af videnskabens brug i samfundsmæssig praksis" Evnen til at gribe en konkret problemstilling an på en metodisk reflekteret måde og udvælge de hertil passende teoretiske og analytiske værktøjer.
Gennem et repræsentativt udvalg af nyere teoridannelser, metoder og forskningstraditioner præsenteres fagområdets videnskabelige grundlagsproblemer. Studium generale placerer det enkelte fag i en bredere filosofisk, videnskabshistorisk og samfundsmæssig sammenhæng. Der indføres i fællesæstetiske, fælleshumanistiske og fællesuniversitære problemstillinger og i universitetets og humanioras historie som lærdoms-, videnskabs- og kulturinstitution. Såvel det enkelte fag som humaniora præsenteres i sine historiske og aktuelle relationer til andre fag og fakulteter. Undervisningen kombinerer fælles forelæsninger på institutniveau og undervisnings- og øvelsesforløb på afdelingsniveau.
Ingen
Jacob Wamberg
Forelæsning, diskussion og studenteroplæg
Torsdag 8-11
Dansk
Søren Kjørup, Menneskevidenskaberne. Problemer og traditioner i humanioras videnskabsteori . Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, 2006
Bygn. 1584, lok. 124
Bunden individuel skriftlig opgave på max. 10 sider med en uges forberedelse