[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende:
- kan analysere danske sætninger (i både skrift og tale) morfologisk og syntaktisk med behørigt hensyn til betydning og det danske sprogs udtryksmuligheder;
- har indsigt i grammatikkens grundlæggende analysekategorier og -metoder.
Formålet med kurset er at give studerende en forståelse af moderne dansk grammatik (i både tale- og skriftsprog) samt at lære dem at anvende denne forsåtelse til analyse af autentisk dansk sprog. Derudover lærer de studerende at forklare og reflektere over grammatiske emner.
Kurset fokuserer på morfologi (ordstrukturer) og syntaks (sætningskonstruktioner). Semantik (studiet af betydning) og ordforråd inddrages i et vist omfang.
Jakob Steensig
Undervisningen vil basere sig på læsning af grammatiske beskrivelser og på analyseøvelser. Undervisningen vil veksle mellem oplæg fra underviser og fra studerende. Studerende løser opgaver i studiegrupper og fremlægger dem mundtligt eller skriftligt til undervisningen og/eller på elektronisk konference.
Som tekstbog anvendes Christensen, R. Z & L. Christensen (2005): Dansk grammatik. Odense: Syddansk Universitetsforlag samt materiale udarbejdet af underviseren.
Eksamen aflægges ved regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende
undervisningsdeltagelse. Et antal skriftlige opgaver vil blive
uddelt under forløbet og disse skal besvares inden for en
fastsat tidsramme. De skriftlige opgaver er obligatoriske og
skal godkendes af vejlederen. Efter vejlederen har godkendt og
kommenteret de skriftlige opgaver, skal den studerende revidere
dem. Ved semestrets afslutning afleverer den studerende en
portfolio med de reviderede skriftlige opgaver samt en kort
kommentar til selve revisionen.