Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Introduktion til lydene i verdens sprog: fonetik og fonologi ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22152

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende 

  • kan beskrive lydes frembringelse;
  • kan transskribere lyde fonetisk og fonologisk;
  • selv kan frembringe lyde ud fra en beskrivelse (artikulatorisk fonetik);
  • er i stand til at producere sproglyd transkriberet i den International Fonetiske Alfabet (IPA);
  • har indsigt i lydes fysiske karakterisering af lyd (akustisk fonetik)
  • behersker basale fonetiske IT-redskaber
  • viser en grundlæggende viden om og forståelse for sprogs lydsystemer
  • har grundlæggende viden om fonologisk analyse

Indhold

Denne disciplin gennemgår de fundamentale aspekter af lyde i menneskesprog. Disciplinen behandler fonetik (lydlære) og fonologi, dvs. studiet af distinktive sproglyde og forskellige sprogs lydsystemer. I den første del, fonetikken diskuteres de vigtigste karakteristika ved artikulation (udtale) af lydene i menneskesprog og egenskaber ved lydbølger. Det drejer sig ikke kun om lyde som danner ord (konsonanter og vokaler) men også om tryk, klang/tonefald, prosodi og intonation. Mekanismerne til at lave sproglyde som ikke findes i dansk eller beslægtede sprog, som clicks i Zulu eller Xhosa, vil også blive beskrevet og øvet.

I den anden del behandles fonologi, hvor fokus ligger på hvordan sprogenes lydsystemer er dannet og hvordan man beskriver systematikken. Relevante metoder og forskningsteknikker vil blive introduceret løbende, herunder brug af computere til fonetisk analyse og problemløsning i fonologi.

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Derudover er der en del praktiske øvelser.

Litteratur

Ladefoged, Peter. 2005. Vowels and consonants. Oxford: Blackwell. ISBN 978-1-4051-2459-1

Nathan, Geoffrey. 2008. Phonology. A cognitive grammar introduction. Amsterdam: J. Benjamins. ISBN 978 90 272 1908 4.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i lingvistik

  • Bunden hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala uden censur


Kombineret skriftlig og mundtlig.
De to bundne skriftlige prøver udleveres og besvares i løbet af semestret, og indleveres samlet i en portefølje ved semestrets afslutning. Begge prøvebesvarelser skal godkendes af vejleder. Den endelige karakter gives på baggrund af en samlet vurdering af hhv. den skriftlige og den mundtlige del.
Omfang: max 20 sider
Varighed for den mundtlige prøve: 10 min.
Hjælpemidler ved den mundtlige prøve: Et IPA-diagram