[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende:
- viser forståelse for grundlæggende psykolingvistiske begreber, argumentation og eksperimentel metodologi;
- viser indsigt i de rette metoder til at løse psykolingvistiske problemstillinger;
- har kendskab til og kan vurdere anvendelsen af eksperimentelle metoder.
Denne disciplin tager fat på de væsentligste temaer, problemer og metoder i psykolingvistik, den gren af lingvistikken som handler om hvordan sprog er inkorporeret i hjerne og sind på talere og tilhørere. De emner som gennemgås omfatter: forståelse - hvordan forstår folk betydningen af ytringerne i en diskurs? Produktion - hvordan producerer en taler ytringer og hvordan udtrykkes betydning gennem tale, skrift, tegnsprog, gestik osv.? Tilegnelse - hvordan tilegner børn og voksne sig sprog? Hvad er forholdet mellem sprog og kultur/samfund? Kognitive processer - hvad er forholdet mellem sprog og tænkning/hjerneprocesser: er sprog unikt, separat fra andre kognitive systemer? Hjernen - hvilke af hjernens biologiske karakteristika gør mennesket i stand til at tale og forstå sprog; i hvilken grad er sprog lokaliseret i bestemte områder af hjernen?
Andreas Højlund Nielsen, Bill McGregor
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner, baseret på faglitteratur.
Gleason, J. B. & Ratner, N. B. (1998) Psycholinguistics (Second Edition) . Belmont: Wadsworth.
Harley, Trevor (2008) The Psychology of Language (Third Edition) . New York, Hove: Psychology Press.
Robson, C. (1994) Experiment, Design and Statistics in Psychology (Third Edition) . London: Penguin.
Undervisningsdeltagelse, dokumenteret ved underviserens
godkendelse af en 2-4 siders beskrivelse af et psykolingvistisk
eksperiment er en forudsætning for, at den studerende kan
indstille sig til prøven. Emnet for den skriftlige prøve aftales
med vejleder.
Omfang: max 6 sider.