Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprog i brug - samtaleanalyse ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: Efterår  2010 - anden halvdel af semestret
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Max 40. Studerende fra andre fag er velkomne i det omfang der er plads.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22151

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende

  • kan gøre rede for indsamling af data, herunder etiske aspekter
  • kan anvende relevante IT-redskaber til transskription af lyd- og eventuelt også videodata
  • kan transskribere korrekt og overholde konventioner for omsættelse af interaktionel kommunikation til skrift
  • kan observere og identificere relevante strukturer, handlinger, sekvenser og aktiviteter i transskriberede data
  • kan generalisere og konkludere ud fra observerede og identificerede fænomener i data.

Indhold

De studerende lærer at indsamle, transskribere og analysere samtaledata. De opnår herved en forståelse af hvordan de sproglige og andre kommunikative ressourcer som samtale-deltagere anvender, hænger sammen med hvad sproget bruges til i samtaler. Som basis for analyserne skal de studerende kende til samtalers grundstrukturer, fx turtagning, basale handlings-typer, sekvensopbygning, reparatur, historiefortælling o.lign. De studerende vil herudover lære basale dataindsamlings- og transskriptionsmetoder.

 

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven når enten prøven i Dansk sprogstruktur eller prøven i Ordstrukturer og sætningskonstruktioner: morfologi og syntaks er bestået.

Underviser

Jakob Steensig

Undervisnings- og arbejdsform

Læringen i denne disciplin vil basere sig på praktisk arbejde med at indsamle, transskribere og analysere data. Data vil være lyd- og/eller videooptagelser af autentisk interaktion på dansk eller et andet sprog som de studerende behersker godt. Arbejdet på kurset består af en kombination af datasessioner (workshops hvor studerende skiftes til at beskrive hvad de ser i data) og diskussioner af introducerende og original forskningslitteratur fra det konversationsanalytiske forskningsfelt. Projektgrupper til eksamensopgaver vil blive dannet i forbindelse med undervisningen og vejledning af disse grupper vil være en del af undervisningen.

Litteratur

Hutchby, Ian & Robin Wooffitt (2008) Conversation Analysis. Cambridge: Polity Press samt uddelt litteratur.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i lingvistik

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Prøven består af en bunden skriftlig hjemmeopgave, som skal løses i grupper med maksimalt tre studerende. Opgavens omfang skal være på maks. 7 normalsider per deltager. Grupperne får 2 uger før afleveringsdato udleveret et mindre uddrag af en lyd- eller videooptagelse af en samtale samt et eller flere spørgsmål som skal anvendes som udgangspunkt for den skriftlige gruppeopgave. Transskribering af data indgår som en del af opgaven men tæller ikke som del af det krævede sidetal. Opgaven skal være en sammenhængende tekst, men skal samtidig kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse, dvs. at det skal angives hvilke dele af både transskription og tekst hver studerende har haft ansvar for (med mulig undtagelse af introduktion og konklusion).