[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
De studerende lærer at indsamle, transskribere og analysere samtaledata. De opnår herved en forståelse af hvordan de sproglige og andre kommunikative ressourcer som samtale-deltagere anvender, hænger sammen med hvad sproget bruges til i samtaler. Som basis for analyserne skal de studerende kende til samtalers grundstrukturer, fx turtagning, basale handlings-typer, sekvensopbygning, reparatur, historiefortælling o.lign. De studerende vil herudover lære basale dataindsamlings- og transskriptionsmetoder.
Den studerende kan først indstille sig til prøven når enten prøven i Dansk sprogstruktur eller prøven i Ordstrukturer og sætningskonstruktioner: morfologi og syntaks er bestået.
Jakob Steensig
Læringen i denne disciplin vil basere sig på praktisk arbejde med at indsamle, transskribere og analysere data. Data vil være lyd- og/eller videooptagelser af autentisk interaktion på dansk eller et andet sprog som de studerende behersker godt. Arbejdet på kurset består af en kombination af datasessioner (workshops hvor studerende skiftes til at beskrive hvad de ser i data) og diskussioner af introducerende og original forskningslitteratur fra det konversationsanalytiske forskningsfelt. Projektgrupper til eksamensopgaver vil blive dannet i forbindelse med undervisningen og vejledning af disse grupper vil være en del af undervisningen.
Hutchby, Ian & Robin Wooffitt (2008) Conversation Analysis. Cambridge: Polity Press samt uddelt litteratur.
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Prøven består af en bunden skriftlig hjemmeopgave, som skal løses i grupper med maksimalt tre studerende. Opgavens omfang skal være på maks. 7 normalsider per deltager. Grupperne får 2 uger før afleveringsdato udleveret et mindre uddrag af en lyd- eller videooptagelse af en samtale samt et eller flere spørgsmål som skal anvendes som udgangspunkt for den skriftlige gruppeopgave. Transskribering af data indgår som en del af opgaven men tæller ikke som del af det krævede sidetal. Opgaven skal være en sammenhængende tekst, men skal samtidig kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse, dvs. at det skal angives hvilke dele af både transskription og tekst hver studerende har haft ansvar for (med mulig undtagelse af introduktion og konklusion).