[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende viser
The course deals with the pragmatic, semantic and morphosyntactic representation of linguistic expressions, starting with the speaker's intentions. The course aims to teach the students to regard grammatical issues in connection with the communicative function of language (including aspects of the linguistic and the non-linguistic context), in particular to make them aware of relations between formal, semantic and pragmatic aspects of linguistic expressions.
BA i Lingvistik, BA med suppleringsuddannelse i Lingvistik eller tilsvarende.
Jan Rijkhoff
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.
Engelsk
Reading materials mainly consist of journal articles and book chapters. A list of readings will be provided a few weeks before classes begin.
Background: we do not use a specific textbook (see above), but it may be useful to know that this course takes its inspiration from Hengeveld and Mackenzie's Functional Discourse Grammar: A typologically-based theory of language structure (Oxford University Press 2008), and Willem Levelt's Speaking: from intention to articulation (MIT Press 1989).
Prøven kan enten være fri, skriftlig på max. 20 sider eller et projekt. Emnet aftales i samråd med underviser.
A. En fri, skriftlig hjemmeopgave på max. 20 sider
B. Et projekt er et skriftligt eller elektronisk produkt, som i princippet kan publiceres. Det kan f.eks. være en hjemme-side/website, en plan for en udstilling, en mindre ordbog, en plakatpræsentation ("poster"), et sprogkort, en lyd-CD, en bibliografi osv. Omfanget aftales på forhånd med vejleder. Prøven kan laves i samarbejde med andre studerende. I dette tilfælde skal der afleveres en liste over hvad enkelte medlemmer i gruppen har bidraget med, således at arbejdet kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 deltagere i gruppen.