Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Verdens sproglige diversitet (KA) ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22343

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende

  • viser indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet).
  • kan læse og forstå grundlæggende beskrivelser af verdens sprog
  • er i stand til at overføre viden fra andre discipliner i lingvistik til at løse nye udfordringer i beskrivelser.
  • demonstrerer evnen til at forbinde teori med beskrivelser
  • er i stand til at opdage uoverensstemmelser mellem disse
  • demonstrerer evne til at reflektere, vurdere og formidle indsigt i sproglig diversitet.

Indhold

I denne disciplin gives den studerende indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet). Dette gøres ved at behandle emner som bl.a.: (a) usædvanlige fænomener i verdens sprog (f.eks. specielle syntaktiske konstruktioner for kropsdele; specielle former for tale brugt ved samtale med "tabu"-slægtninge, som svigermødre); (b) de forskellige måder hvorpå sprog kan være relaterede til hinanden (f.eks.: historisk, typologisk, via kontakt og blanding). (c) meget forskelligartede sociolingvistiske situationer; (d) semantisk (betydningsmæssig) variation; (e) sprogs oprindelse og udvikling; (f) forholdet mellem sprog, folk og gener; (g) antallet af sprog i verden og problemer ved at bestemme dette; (h) årsager til den sproglige diversitet; og (i) hvordan og hvorfor situationen for mange sprog har ændret sig i den sidste tid samt konsekvenserne af disse forandringer for sprogene. De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper. Litteraturen i disciplinen består af et bredt udsnit af artikler, bøger og andre kilder.

Formålet med disciplinen er at erhverve viden om verdens sproglige forskellighed, og at bruge denne viden i en mere praktisk sammenhæng, f.eks. i et projekt eller en fri hjemmeopgave.

Faglige forudsætninger

BA

Underviser

Bill McGregor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper.

Studerende forventes at deltage aktivt i undervisning med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg ved lejligheder, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af grammatiske fænomener.

Engelsk

Litteratur

Dette er ikke en pensumliste, men relevante læsninger. Tjek FirstClass for yderlige artikler. 

Abley, Mark. 2003. Spoken here: travels among threatened languages . London: William Heinemann.

Garry, Jane & Rubino, Carl. (eds.) 2001. Facts about the world's languages: an encyclopedia of the world's major languages, past and present . New York and Dublin: The HW Wilson Company.

Gordon, Raymond G. & Grimes, Barbara F. 2005. Ethnologue: languages of the world . Dallas: SIL International.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Prøven er fri, skriftlig på max 20 sider. Emnet aftales i samråd med vejleder.