Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

KA-valgfag: Entrepreneurship i oplevelsesøkonomien, IÆF ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat, 1. - 3. semester 
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22751

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
" demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
" viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
" arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
" arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination med andre fagligheder

Indhold

Forløbet har sin baggrund i ønsker om at udvikle de traditionelle fagområder og kompetencer med omdrejningspunkt i humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Perspektiver i dette tværfaglige område er mange og peger i flere retninger, men det er en fælles intention i lærergruppen bag, at humanistiske og samfundsvidenskabelige studerende skal forstå sig selv og tænke deres faglighed langt mere igangsættende, som noget der kan bruges til at skabe værdi.   Forløbet har både til hensigt at motivere og uddanne til at iværksætte egne virksomheder, og til i bred forstand at udvikle en personlig foretagsomhed med afsæt i universitetsfagligheden. Grundtanken er, at man for at agere entreprenant må udfordres af andre fagligheder, og at de fleste entreprenante aktiviteter kræver en kombination af fagligheder. For at indfri dette mål er det således nødvendigt at udfordre den enkelte studerendes faglighed og bringe forskellige fag- og vidensområder i spil.   Igennem forløbet arbejdes der med at øge de studerendes evne til at identificere og forstå oplevelsesøkonomien som arena, hvori deres faglighed, sammen med andre fagligheder kan give entrepreneurielle muligheder. Hermed øges de studerendes evne til at se egne muligheder for innovation og til at se, hvorledes deres faglighed kan være værdiskabende i oplevelsesøkonomien.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Forløbet er udviklet af Per Blenker og Claus Thrane, Institut for Økonomi, samt Pia Rasmussen og Lene Tortzen Bager, Institut for Æstetiske Fag, AU. Undervisningen vil blive varetaget af et udvalg af de tilknyttede faglærere

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og arbejde i projektgrupper

Tidspunkt

Fredag 11-14

Start 10. september

Dansk

Litteratur

S. Hougaard: Forretningsidéen, 2004
Sponosa m.fl.: Disclosing New Worlds, 2000 Oplevelsesøkonomien
Pine & Gilmore: The Experience Economy, 1999
Florida: The Rise of the Creative Class, 2002
Andersen & Lorenzen: The Geography of the Danish Creative Class, 2005 ( www.kreativklasse.dk )
Regeringen: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien, 2003 ( www.kum.dk )
Erhvervsministeriet: Danmarks kreative potentiale, 2000 ( www.kum.dk )
Lund m.fl.: Følelsesfabrikken. Oplevelsesøkonomi på dansk, 2005

Lokale

Lokale 124, bygning 2110

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

2. del af sidefaget i retorik og formidling

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i kunsthistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i æstetik og kultur

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kompetenceudvidende forløb: Projektforløb med entrepreneurship

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordning