Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

KA-valgfag: Strategisk kommunikation i kulturinstitutioner LUKKET FOR TILMELDING ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23993

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
" demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
" viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
" arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
" arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination med andre fagligheder

Indhold

Det danske kulturlandskab er under forandring. Kulturinstitutionerne er pressede, fordi de offentlige bevillinger bliver skåret ned og behovet for eksterne midler dermed vokser. Kommunalreformen har ført til flere fusioner, så der bliver færre og større organisationer og andre institutioner er lukningstruede.For alle kulturinstitutioner gælder det, at besøgstal er blevet det absolutte succesparameter, og kulturinstitutionerne er som følge heraf blevet konfronteret med et stadig større krav om synlighed og performance. Samtidig vokser mængden af kultur- og oplevelsesudbydere, og både museer, teatre og andre kulturinstitutioner må i stigende grad arbejde med f.eks. markedsføring, positionering, sponsor- og samarbejdsaftaler, events, projektstyring og social ansvarlighed. Disse tiltag stiller nye krav til institutionernes ledelse og nødvendiggør en professionalisering af organisationen. I kurset bliver der sat fokus på tre helt centrale områder inden for strategisk kommunikation: Kommunikation, ledelse og organisatoriske processer Kurset tager afsæt i forskningsprojektet: "Strategisk kommunikation i den danske museumsverden", der er et tværfagligt projekt mellem Center for Museologi og Center for Virksomhedskommunikation. Med kurset kommer deltagerne til at arbejde med centrale teorier og metoder inden for strategisk virksomhedskommunikation. Der vil sættes fokus på hvorledes teorier og metodikker som er udviklet til det merkantile felt, kan anvendes i kulturinstitutioner: Hvor er der ligheder mellem de to felter, og hvor fordrer kulturinstitutionernes særlige institutionelle karakter andre tilgange end de rent markedsorienterede, og er der særlige problematikker, der skal rejser sig, når kunst og markedsmekanismer mødes i en institutionel kontekst.

Kurset afvikles som en kombination mellem forelæsninger, besøg på kulturinstitutioner og workshops, hvorfor der forventes yderst aktiv deltagelse.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Anna Karina Kjeldsen m.fl.

Undervisnings- og arbejdsform

Valgfaget tilrettelægges af en faglærer og udformer sig typisk som en workshop med underviser- og studenteroplæg, mundtlige og skriftlige øvelser, diskussioner, oppositioner, kritik og vejledning. Inden for valgfagets emne arbejder de studerende individuelt eller i grupper med fokuserede problemstillinger, som typisk danner grundlag for den skriftlige prøve

Tidspunkt

Tirsdag 11-14

Dansk

Litteratur

Museum management and marketing

Richard Sandell and Robert R. Janes (eds), Routledge, 2007.

ISBN-13: 9780415396295 (pbk).

Lokale

Bygn. 1584, lok. 120

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

2. del af sidefaget i retorik og formidling

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i kunsthistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i æstetik og kultur

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kompetenceudvidende forløb: Projektforløb med entrepreneurship

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordning