Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Modul 3: Udvalgte temaer i sundhedsantropologien ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 4 Weekendseminarer (fredag-lørdag)
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22244

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende har:

  • Evne til selvstændigt at opsøge, anvende og vurdere antropologisk litteratur
  • Evne til selvstændigt at koble teori med empiri fra eget felt eller litteraturen
  • Evne til at begrunde relevansen af den valgte analytiske tilgang i forhold til problemstilling
  • Evne til klart at formidle et relevant antropologisk budskab i forhold til en udvalgt sundhedsfaglig målgruppe

Indhold

I dette modul undervises i en række nyere sundhedsantropologiske temaer som fx international sundhed, kulturel og etnisk forskellighed i sundhedssystemer, normalitet og afvigelse, sundhedsfremme og sundhedskultur, risiko og usikkerhed, medicinsk teknologi, sociale og funktionelle lidelser, alternativ behandling, alderdom og død.

Den studerende fordyber dig her i udvalgte emner og påbegynder således en specialisering, som kan danne baggrund for udarbejdelsen af masterspecialets projektbeskrivelse på Modul 4. Den tematiske tilrettelæggelse giver en fleksibel ramme for undervisningen, hvor den studerende får gode vilkår for at kombinere egen faglighed med sundhedsantropologiske perspektiver på områder, som er særligt relevante i forhold til aktuelle udviklinger i sundhedssektoren. Temaerne er eksempler og kan varieres.

Faglige forudsætninger

Adgang til uddannelsen er betinget af, at ansøgere har gennemført mindst en relevant akademisk bacheloruddannelse, en relevant professionsbachelor-uddannelse, en relevant mellemlang videregående uddannelse eller en relevant diplomuddannelse gennemført som reguleret forløb.

Følgende uddannelser er adgangsgivende:

Bachelor eller kandidatuddannelser inden for det humanistiske,

samfundsvidenskabelige, sundhedsvidenskabelige og naturvidenskabelige område.

Professionsbachelorer inden for det sundhedsfaglige område.

Mellemlange uddannelser inden for det sundhedsfaglige område

Diplomuddannelser inden for det sundhedsfaglige område.

Det er muligt at blive optaget uden at opfylde kravet om adgangsgivende eksamen, hvis uddannelsens studienævn vurderer, at ansøger har de nødvendige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen.

Ansøger skal have læsefærdighed på engelsk samt kunne anvende PC på brugerniveau.

Ansøgeren skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Studienævnet kan ikke dispensere fra dette krav.

 

Underviser

Ann Ostenfeld-Rosenthal

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen på modul 3 består af

  • Fire seminarer (fredag-lørdag)

Pensum ca. 1400 sider (heraf monografi ca. 200 sider, selvvalgt litteratur 200 sider) Undervisningen består af forelæsninger, diskussioner og fremlæggelse af gruppearbejde. Udover de(n) faste underviser(e) anvendes gæsteforelæsere på seminarerne.

Litteratur

Ex på relevant litteratur:

Farmer, Paul (2003) On suffering and the structural violence. Pathologies of Power, health, human rights and the new war on the poor. University of California press.

Jenkins, Richard (1998a): 'Culture, classification and (in) competence', in R.

Jenkins (ed.) Questions of Competence , Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Grøn, L., Mattingly. C., Meinert, L. (2008): Kronisk hjemmearbejde. Sociale håb, dilemmaer og konflikter i hjemmearbejdsnarrativer i Uganda, Danmark og USA. Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund.

Nete Schwennesen, Mette Nordahl Svendsen & Lene Koch (2008) Beyond informed choice: Prenatal risk assessment, decision-making and trust, in Etikk i prakis, nr. 1, pp. 11-31

Alonzo, Angelo A. (1979) Everyday Illness Behavior: A situational Approach to health Status Deviations. I: Social Science and Medicine 13A: 397-404

Hinton, D.E., Howes, D. & Kirmayer, L. (2008) Toward a Medical Anthropology of Sensations: definitions and Research Agenda. I: Transcultural Psychiatry Vol 45(2): 142-162.

     

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i sundhedsantropologi

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Fri, skriftlig prøve.

Omfang: Max. 10 sider

Prøven skal udarbejdes som en faglig artikel.

Det anbefales at skrive til følgende tidsskrifter:

Praktisk Lægegerning, Sygeplejersken, Tidsskrift for Antropologi, Sygdom og Samfund.

Tidsskrifternes skrivevejledninger indleveres som bilag til opgaven. Ønsker den studerende at skrive til andre tidsskrifter, indleveres skrivevejledningen efter aftale til godkendelse af underviser. Underviseren kan vælge at afvise anmodningen.

Skrivevejledningen skal følges undtagen i kravet om længde og i det tilfælde, der forlanges resumé på fremmedsprog.

Bag prøven skal ligge en selvstændig litteratursøgning. Til afgrænsning af tema og udfærdigelse af problemformulering ydes vejledning i mindre omfang. Opgaven kan tænkes som et led i indkredsningen af masterprojektets fokus.

Da opgaven er en fri, individuel opgave, kan den skrives i løbet hele modulet.