[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende har:
I dette modul undervises i en række nyere sundhedsantropologiske temaer som fx international sundhed, kulturel og etnisk forskellighed i sundhedssystemer, normalitet og afvigelse, sundhedsfremme og sundhedskultur, risiko og usikkerhed, medicinsk teknologi, sociale og funktionelle lidelser, alternativ behandling, alderdom og død.
Den studerende fordyber dig her i udvalgte emner og påbegynder således en specialisering, som kan danne baggrund for udarbejdelsen af masterspecialets projektbeskrivelse på Modul 4. Den tematiske tilrettelæggelse giver en fleksibel ramme for undervisningen, hvor den studerende får gode vilkår for at kombinere egen faglighed med sundhedsantropologiske perspektiver på områder, som er særligt relevante i forhold til aktuelle udviklinger i sundhedssektoren. Temaerne er eksempler og kan varieres.
Adgang til uddannelsen er betinget af, at ansøgere har gennemført mindst en relevant akademisk bacheloruddannelse, en relevant professionsbachelor-uddannelse, en relevant mellemlang videregående uddannelse eller en relevant diplomuddannelse gennemført som reguleret forløb.
Følgende uddannelser er adgangsgivende:
Bachelor eller kandidatuddannelser inden for det humanistiske,
samfundsvidenskabelige, sundhedsvidenskabelige og naturvidenskabelige område.
Professionsbachelorer inden for det sundhedsfaglige område.
Mellemlange uddannelser inden for det sundhedsfaglige område
Diplomuddannelser inden for det sundhedsfaglige område.
Det er muligt at blive optaget uden at opfylde kravet om adgangsgivende eksamen, hvis uddannelsens studienævn vurderer, at ansøger har de nødvendige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen.
Ansøger skal have læsefærdighed på engelsk samt kunne anvende PC på brugerniveau.
Ansøgeren skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Studienævnet kan ikke dispensere fra dette krav.
Ann Ostenfeld-Rosenthal
Undervisningen på modul 3 består af
Pensum ca. 1400 sider (heraf monografi ca. 200 sider, selvvalgt litteratur 200 sider) Undervisningen består af forelæsninger, diskussioner og fremlæggelse af gruppearbejde. Udover de(n) faste underviser(e) anvendes gæsteforelæsere på seminarerne.
Ex på relevant litteratur:
Farmer, Paul (2003) On suffering and the structural violence. Pathologies of Power, health, human rights and the new war on the poor. University of California press.
Jenkins, Richard (1998a): 'Culture, classification and (in) competence', in R.
Jenkins (ed.) Questions of Competence , Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Grøn, L., Mattingly. C., Meinert, L. (2008): Kronisk hjemmearbejde. Sociale håb, dilemmaer og konflikter i hjemmearbejdsnarrativer i Uganda, Danmark og USA. Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund.
Nete Schwennesen, Mette Nordahl Svendsen & Lene Koch (2008) Beyond informed choice: Prenatal risk assessment, decision-making and trust, in Etikk i prakis, nr. 1, pp. 11-31
Alonzo, Angelo A. (1979) Everyday Illness Behavior: A situational Approach to health Status Deviations. I: Social Science and Medicine 13A: 397-404
Hinton, D.E., Howes, D. & Kirmayer, L. (2008) Toward a Medical Anthropology of Sensations: definitions and Research Agenda. I: Transcultural Psychiatry Vol 45(2): 142-162.
Fri, skriftlig prøve.
Omfang: Max. 10 sider
Prøven skal udarbejdes som en faglig artikel.
Det anbefales at skrive til følgende tidsskrifter:
Praktisk Lægegerning, Sygeplejersken, Tidsskrift for Antropologi, Sygdom og Samfund.
Tidsskrifternes skrivevejledninger indleveres som bilag til opgaven. Ønsker den studerende at skrive til andre tidsskrifter, indleveres skrivevejledningen efter aftale til godkendelse af underviser. Underviseren kan vælge at afvise anmodningen.
Skrivevejledningen skal følges undtagen i kravet om længde og i det tilfælde, der forlanges resumé på fremmedsprog.
Bag prøven skal ligge en selvstændig litteratursøgning. Til afgrænsning af tema og udfærdigelse af problemformulering ydes vejledning i mindre omfang. Opgaven kan tænkes som et led i indkredsningen af masterprojektets fokus.
Da opgaven er en fri, individuel opgave, kan den skrives i løbet hele modulet.