Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Aktuelle udfordringer for ledelse af uddannelsesinstitutioner ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Torsdag d. 2. og fredag d. 3. september Mandag d. 4., tirsdag d. 5. og onsdag d. 6. oktober Onsdag d. 3., torsdag d. 4. og fredag d. 5. november Torsdag d. 25. og fredag d. 26. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25923

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende
- udvælge og beskrive en empirisk ledelsesproblemstilling fra en deltagerinstitution, gerne egen - demonstrere færdigheder i at analysere den valgte problemstilling med afsæt i de organisations- og ledelsesteoretiske begreber og metoder, som præsenteres på modulet
- argumentere for sit valg af teoretiske begreber og generelt demonstrere forståelse af de organisations- og ledelsesteoretiske begreber og modeller fra modulet
- demonstrere færdigheder i at formulere og formidle mulige løsningsmodeller eller præciserede problemformuleringer i relation til den valgte ledelsesproblemstilling
- analysere modeller og muligheder for forandring, som er relevante i relation til forhandlinger med andre ledelseslag, samt i relation til at sætte nye rationaler i disse forhandlinger.

Indhold

Organisationsteorier og teorier om ledelse af medarbejdere i uddannelsesinstitutioner, der kan anvendes umiddelbart af deltagerne til analyse af egen organisation.
Organisations- og ledelsesteorier samt modeller for forandring, som ofte anvendes af konsulenter.
Teorier og metoder om ledelse og strategi i forhold til de forskellige krydsfelter, som ledere i pædagogiske institutioner arbejder i (f.eks. i forhold til målstyring, personale/kollegaer og det politiske system).

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges som en kombination af seminarer, e-learning, studiegruppearbejde, selvstudier og vejledning. Der lægges vægt på at inddrage og diskutere deltagernes forståelser og erfaringer fra ledelsespraksis, samt på opbygning af netværk deltagerne imellem.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i ledelse af uddannelsesinstitutioner

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


-