[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul har den studerende følgende viden, forståelse, færdigheder og kompetencer:
- viden om teorier og metoder inden for litteraturformidling og -pædagogik inden for det børnelitterære felt
- færdighed i at vurdere børnelitterære værker i forhold til formidlingssituation og målgruppe
- forståelse for forskelle på tekster om børnelitteratur i henholdsvis en akademisk og en formidlingsmæssig sammenhæng
- færdighed i at vurdere egen tekstproduktion herunder disponering, sproglig udformning af teksten og karakteristika ved tekstens målgruppe
- forståelse for egen formidlingspraksis og praksis inden for andre faggrupper, der beskæftiger sig med børnelitteratur
- kompetence til at formulere strategier for formidling af og undervisning i børnelitteratur, for eksempel formulere udviklingsprojekter eller gennemføre evaluering af formidlings- og undervisningsaktiviteter vedrørende børnelitteratur.
Modulet omhandler:
- Formidlingsmæssige og litteraturpædagogiske mål og metoder, også i historisk perspektiv
- Det børnelitterære felt i et formidlingsperspektiv, dvs. børnelitteraturens placering og rolle i forhold til daginstitutioner, uddannelsessystemet fra folkeskole til videregående uddannelse, centre for undervisningsmidler og pædagogiske centraler, på skole- og folkebiblioteker, inden for forlagsverdenen og på bogmarkedet som helhed
- Det karakteristiske ved de forskellige fagligheder inden for disse områder
- Formidlingsstrategier i forhold til og inden for forskellige faggrupper inden for det børnelitterære felt
- Børnelitterær kritik og kritikhistorie
- Børns medie- og læsevaner.
-
Annonceres senere
De gennemgående arbejdsformer på modulet er seminarer, forelæsninger, vejledning, studiegruppearbejde og selvstudier.
-
Annonceres senere
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider
inklusiv noter og litteraturliste, der består dels af en
fagligt - formidlende artikel på akademisk grundlag udarbejdet
til en specifik målgruppe, dels af en refleksionsdel, hvor den
studerende reflekterer over formidling til den konkrete
målgruppe, efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters
varighed (inklusiv votering). Opgaven som helhed, såvel som
eksamen, behandler en problemstilling, som den studerende har
formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den faglige artikel af en gruppe øges sidetallet
(to studerende 20 normalsider, tre studerende 25 normalsider).