Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Citizenship i historisk-politisk og pædagogisk-filosofisk perspektiv ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Fredag d. 3. og lørdag d. 4. september 23., 24. og 25. september 14. og 15. oktober 3., 4. og 5. november
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25929

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i grundspørgsmål vedrørende medborgerskab inden for politisk og pædagogisk filosofi
- analysere pædagogiske, filosofiske og politiske teorier og begreber med særlig henblik på at vurdere deres betydning i relation til begrebet medborgerskab
- diskutere historiske og nutidige pædagogiske, filosofiske og politiske teorier og begreber i relation til medborgerskab.

Indhold

- Forskellige modeller for medborgerskab: den gamle græske, den republikanske og den liberale model
- Begrebsafklaring: medborgerskab, statsborgerskab, unionsborgerskab og verdensborgerskab
- Medborgerskab mellem politik, kultur, religion, køn og klasse
- Menneskerettigheder i filosofisk, historisk og politisk belysning
- Medborgerskab belyst ud fra det moderne demokratis tredeling af samfundet: staten, markedet og det civile samfund
- Medborgerskab belyst ud fra et dansk uddannelses- og identitetspolitisk perspektiv
- Folkeoplysningens og det frivillige foreningslivs betydning for udvikling af demokratisk medborgerskab
- Medborgerskab i lyset af globalisering, europæisering og multikulturalisering
- Internationalt og komparativt perspektiv på medborgerskab og identitetspolitik.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

De gennemgående arbejdsformer på modulet er forelæsninger, seminarer, vejledning og studiegruppearbejde. I dette modul lægges der særlig vægt på, at de studerende arbejder med fortolkninger og komparative analyser af relevante teorier for derigennem at tilegne sig eller videreudvikle de grundlæggende akademiske kompetencer i omgangen med teorier samt tilegner sig den nødvendige viden og kritiske stillingtagen hertil inden for modulets temaer.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i citizenship education

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste, efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.

- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende 25 normalsider).