[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i grundspørgsmål vedrørende medborgerskab inden for politisk og pædagogisk filosofi
- analysere pædagogiske, filosofiske og politiske teorier og begreber med særlig henblik på at vurdere deres betydning i relation til begrebet medborgerskab
- diskutere historiske og nutidige pædagogiske, filosofiske og politiske teorier og begreber i relation til medborgerskab.
- Forskellige modeller for medborgerskab: den gamle græske, den republikanske og den liberale model
- Begrebsafklaring: medborgerskab, statsborgerskab, unionsborgerskab og verdensborgerskab
- Medborgerskab mellem politik, kultur, religion, køn og klasse
- Menneskerettigheder i filosofisk, historisk og politisk belysning
- Medborgerskab belyst ud fra det moderne demokratis tredeling af samfundet: staten, markedet og det civile samfund
- Medborgerskab belyst ud fra et dansk uddannelses- og identitetspolitisk perspektiv
- Folkeoplysningens og det frivillige foreningslivs betydning for udvikling af demokratisk medborgerskab
- Medborgerskab i lyset af globalisering, europæisering og multikulturalisering
- Internationalt og komparativt perspektiv på medborgerskab og identitetspolitik.
-
Annonceres senere
De gennemgående arbejdsformer på modulet er forelæsninger, seminarer, vejledning og studiegruppearbejde. I dette modul lægges der særlig vægt på, at de studerende arbejder med fortolkninger og komparative analyser af relevante teorier for derigennem at tilegne sig eller videreudvikle de grundlæggende akademiske kompetencer i omgangen med teorier samt tilegner sig den nødvendige viden og kritiske stillingtagen hertil inden for modulets temaer.
-
Annonceres senere
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste, efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende 25 normalsider).