Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Den teater- og dramapædagogiske proces ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Seminarundervisning. Datoer annonceres senere
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25919

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- demonstrere overblik over dramaturgisk teori og indsigt i en taksonomi for undervisning i teater og drama
- formulere og vurdere progredierende teater- og dramapædagogiske øvelsesforløb for forskellige målgrupper

Indhold

Dramaturgisk teori. Med særlig vægt lagt på muligheden for at udvikle forskellige taksonomier inspireret af den dramaturgiske teori.
Indføring i og inspiration fra nyere teaterformer, fra eksempler på teaterkunst der anvender digital æstetik, fra netbaseret kunst, fra computerspil og rollespil i ungdomskultur og erhvervsliv. Disse inspirationer skal kunne omsættes til konstruktion af forløb, der alle er teoretisk og metodisk funderet.
Konstruktion af et længerevarende drama- og teaterpædagogisk forløb. Det konstruerede forløb begrundes almen og fagdidaktisk sideløbende med en selvstændig dramaturgisk teori- og metodeudvikling, for at befordre evnen til at undervise undervisere i baggrund, praksis og teori bag det udviklede forløb.

Der er ikke krav om at forløbet skal gennemføres med en målgruppe, men forløbet kan, hvis den studerende ønsker det, danne udgangspunkt for arbejdet med masterprojektet.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

De gennemgående arbejdsformer på modulet er seminarer, vejledning og studiegruppearbejde, der bygger på et selvstændigt arbejde med teori- og metodeudvikling. Vægten vil ligge på arbejdet med at udvikle og begrunde et forløb. Der skal til projektugen foreligge en første skitse med tilhørende spørgsmål til teorien.
I projektugen præsenteres den dramaturgiske teori og taksonomi-problematikken, og der arbejdes i grupper med afprøvning, analyse og diskussion af skitsen. På det første weekend-seminar vil den dramaturgiske teori blive uddybet, og de studerende arbejder på udvikling af forløbet. På det andet weekend-seminar kan udgangspunktet være et essay udarbejdet af den studerende,
som diskuteres i mindre grupper. Et eller to forløb vil blive afprøvet i praksis og diskuteret i fællesskab. Det sidste weekendseminar samler op på dramaturgi og taksonomi som grundlag for det teater- og dramapædagogiske udviklingsarbejde.
De teoretiske problemer fra det tidligere weekend-seminar vil danne udgangspunkt for diskussioner i gruppen som udgangspunkt for arbejdet med den afsluttende skriftlige opgave. Der vil blive tale om en poster-session.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i drama- og teaterpædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider,
inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig
eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her
behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret,
og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges
sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25
normalsider).